EA Sports FC 24 teszt – Egy korszak vége vagy újjászületés?

Szerző: Game One Admin

2023.10.12.

Hát ez az idő is elérkezett röpke 30 év után, hogy a sokak által kedvelt focis játék aktuális részét, már nem FIFA-nak (amúgy haverok között megmarad annak), hanem EA Sports FC-nek hívjuk. Mikor tavaly kiderült, hogy az EA és a FIFA útjai elválnak egy picit lehet minden rajongó beleborzongott, hogy mi van akkor, ha szeretett játékuk a Konami által heggesztett PES sorsára fog jutni. Szerencsére ez nem így alakult.

A névváltoztatás ellenére megmaradtak a fontosabb licencek, mint például az UEFA – bajnokok ligája vagy az Angol első osztályú labdarúgó-bajnokság, a Premier League. Az új epizódban is több, mint 19000 valódi játékossal, 30 bajnokságban, 700 klubcsapattal és 100 stadionban kergethetjük a labdát a virtuális gyepszőnyegeken. Reméljük ez az elkövetkező szezonokban is változatlanul fennmarad majd. Na, de ha elindítjuk a játékot az első dolog, ami szemet szúr az-az, hogy búcsút inthetünk az elmúlt évek során agyonhasznált csempe szerű rendszernek és egy új, átláthatóbb, végtelenül egyszerű, modernizált menüt kaptunk.

A Learn To Play pontban találhatjuk a kiegészített gyakorló arénát, a Skill Games-t és az oktatómódot (Training entre). A gyakorló arénában most már lehetőségünk nyílik egyesével le-fel rakosgatni a játékosokat a pályára, hogy mondjuk egy 3 az 1 elleni támadás szituációt gyakorolhassunk. Mindezt már úgy, hogy a kameranézetet és a nehézséget is kedvünk szerint változtathatjuk. Ezeken felül bárhonnan elvégezhetünk szabadrúgásokat, amiket most már egy új felugrást imitáló sorfal szerkezet is segít, és akár egy edző meccset is letolhatunk, vagy egy az egy ellen is mehetünk a kapusra. Jó, ha gyakoroljuk kicsit a lövéseket, mert picit érzékenyebbnek érződik a célzás, sokkal többet megy mellé vagy kapufára a zsuga.

A Skill Games lehetőség a már megszokott mozdulat betanulós edzést takarja. Fontosabb viszont a Training Centre-be is ellátogatni egy kis felkészülésre, hiszen megjelent a játékban a kontrollált futás és a precíziós lapos és löbbölt passzok lehetősége. Érdemes ezt szem előtt tartani, ugyanis, ha a játék elején nem kérünk a tanulásból, akkor csúnyán lemaradhatunk ezen új funkciókról, mert a játék máshol már nem tolja az arcunkba.

A controlled sprint (R1 nyomvatartva) az ellenfél tizenhatosa közelében lehet nagyon hasznos, hiszen az apró labdatologatással tarkított futás meglepheti az ellenfelünket vagy a két futás variálása izgalmas irányváltásokat idézhet elő, aminek köszönhetően akár könnyedén kicselezve az ellenfelet ziccerbe is kerülhetünk. A másik fontos gyakorlandó mozdulat pedig a precision pass, amit az R1+háromszög, löbbölt passz esetén pedig az R1+négyzet segítségével hívhatunk elő PlayStationön. Ehhez nagyon jó ütemérzék és célzás szükséges, hiszen a passz távolsága a gombnyomás hosszától függ, de ha ügyesek vagyunk nagyon nagy labdákat lehet adni, és “könnyedén” átrúghatjuk a védelem felett a labdát ezzel óriási helyzetbe hozva a csatárunkat. Néhány új csel is érkezett a játékba (négycsillagos: Ball Roll Drag, Drag Back Turn, Flair Nutmeg, ötcsillagos: Flair Rainbow), melyek elsajátítása nem csak a látványos akciók miatt érdekes, hanem idővel kénytelenek leszünk alkalmazni őket a sikerek érdekében.

HyperMotion varázsszó ismét a fedélzeten

A tavalyi HyperMotion2 technológiát átnevezték HyperMotion V-re (V – volumetric), amely több, mint 180 profi futballmérkőzés volumetrikus adatainak felhasználását jelenti, így a meccsek még valósághűbb élményt garantálnak. A Sapien technológia az EA FC 24 egyik legfontosabb új fícsöre, hiszen ennek segítségével nem csak a sztárok kaptak egyedülálló animációkat, hanem az ismeretlen játékosok is jellegzetes mozgással rendelkeznek. Ezzel a technológiával a játékosanimációk gördülékenyebbek és realisztikusabbak lettek, hiszen az új játékosvázak létrehozásával teljesen egyediek a focisták testtípusai és tulajdonságai. A játékosok futását, lövését és passzolásukat is nagyban javítja ez az új technológia, a feltuningolt Frostbite-motornak köszönhetően pedig a fény-árnyék hatások, valamint a mezek gyűrődései is hitelesebbek lettek, mint ahogy a FIFA 23-ban tapasztaltuk. Ezek bevezetésével valóban egy picit jobbnak érződik minden, de aki játszott a tavalyi epizóddal az ne számítson generációs ugrásra. Leginkább a kapusok fejlődtek, kaptak pár új védési mozdulat, valamint picit még jobbnak érződik a labda fizikája is.

Az első mérkőzés elindításakor rögtön észrevehető az új kameranézet, ami a tactical nevet kapta. Valamivel jobban beláthatóak a szögek, mint a két évvel ezelőtti EA SPORTS GameCam esetén, de lesz akinek túl magasnak és távolinak hathat, így számukra a már bevált legacy névre átnevezett, korábban default kamerabeállítás lesz a nyerő.
A megszokott Derek Rae, Stewart Robson kommentátor duó ezúttal kiegészült Guy Mowbray-el és Sue Smith-el (beállítható, hogy akár felváltva legyenek a meccsek során). Hát maradjunk annyiban, hogy ők sem alkotnak maradandót, szegény Sue kb szóhoz sem jut, nagyon ritkán szól csak pár szót. Szerencsére most is beállítható a menü zenéje a meccsek során.

Tovább duzzad a Matchday Experience

Kibővült a Matchday Experience és most már az UT meccsek félidejében is láthatjuk, ahogyan mászkálnak a stadion dolgozói, a televíziós közvetítők stábtagjai, olykor láthatóak a kommentátorok, de Alex Scott az Arsenal női csapatának volt kiválósága is felbukkan, hogy elkészítsen egy-egy interjút a meccs emberével. Láthatóak a büféből visszaérkező szurkolók, vagy az öltözőben a mágnestáblánál a játékosoknak magyarázó edző, az éppen bemelegítő cserejátékosok, de a pályamunkások is, ahogy ezerrel sertepertélnek, javítják a gyep állapotát. A meccsek során pedig különböző statisztikákat láthatunk dinamikus ábrák segítségével a játékmegszakítások alkalmával. Bedobásoknál a pálya felületén láthatjuk, hogy mekkora az esély a csapatunk győzelmére vagy, hogy a játékosok mennyire fáradtak már el, és kifejezetten ütős, hogy kirúgásoknál megjelenik az előző öt lövés röppályája. A les során is látványosabb animáció mutatja meg a lesen lévő játékos pozícióját, és amikor ellenfelünk éppen cserél, akkor sem unatkozunk, ugyanis a meccs addigi pillanatait nézhetjük vissza egy rövid összefoglaló formájában.

Rengeteg az apró finomság. A kiállítások során, amikor villan a piroslap van amikor átvált a kamera és FPS nézetből követhetjük a kegyetlen pillanatokat. Sajnos a szögleteknél az operatőr kolléga még mindig van, hogy benne áll a játékosban, valahogy ezt a hibát évek óta nem sikerül az EA-nek kijavítania, vagy lehet már igazából ez egy szándékos geg. A meccs végeztével győzelmünk esetén látható, ahogy örülnek a szurkolók, meg a játékoskijáróban ahogy ezerrel megy a pacsizás, na meg persze az ünneplés az öltözőben. Apróságok ezek a vágóképek, de színesítik a meccseket, és hozzá tesznek a játékélményhez egy ideig. Azért legyünk őszinték, a huszadik meccs után már kissé unalmassá válnak az ismétlődő megszokott jelenetek.

Ultimate Team, még most is mindent visz?

A legfontosabb újítás az idei Ultimate Teamben a női focisták feltűnése. Ez a döntés sok focirajongónak nem nyerte el a tetszését, hiszen úgy vélték, hogy teljesen abszurd szituációt termtene, mikor egy 160 cm magas hölgy simán ellökne egy jóval nagyobb és erősebb férfi védőt, ha a lapja jobb statisztikákkal van megáldva. Igaz ezt még nem tapasztaltuk, de az már szépen kirajzolódott, hogy a női játékosok termetüknek köszönhetően jól mozognak és gyorsak. Nem volt rossz döntés az EA-től, hogy bekerültek a hölgyek az UT-be, legalább kicsit változatosabb keretek alakulhatnak ki, és megismerhetik a játékosok az egyre magasabb színvonallal bíró női bajnokságokat és focistákat is. A tavaly debütáló angol és francia bajnokság mellett, idén már a német és a spanyol bajnokság játékosai is bekerültek a virtuális focipályákra. Végre kikerültek a Position Modifier kártyák a játékból és immáron automatikusan átváltanak a játékosok az alapvető vagy alternatív pozíciójukba. Ezzel az újítással a draftok során sem kell már mérgelődnünk, ha esetleg nem a szerencsés felállási formációt valásztottuk, hiszen a CAM és CF pozíciók most már nem jelentenek problémát, és a csapat kémiája is maximális lehet.

Új dizájnt kaptak a lapok és most már azt is látni, hogyha első tulajdonosok vagyunk, hiszen akkor egy 1-es látható a lapon, viszont ami ennél is fontosabb az a különféle ikonok megjelenése a lap bal szélén. Ezek az úgynevezett PlayStyles+ -ok, amik különleges képességeket adnak a játékosoknak. Ezeket a speciális tulajdonságokat az Opta (brit sportelemző cég) segítségével határozták meg, ezzel is egyedivé téve a híres játékosok lapjait. Alapvetően a PlayStyles-ok a korábbi epizódokból jól ismert Traits kibővített változatai, és összesen 34 különböző PlayStyle-t találhatunk meg 6 osztályba (scoring, passing, ball control, defending, physical, goalkeeper) sorolva. Egy átlagos játékos úgy 5-6 PlayStyle-al rendelkezik, amik tulajdonképpen attribútumokat növelő passzív bónuszok, de vannak olyan kiemelkedő játékosok is, akik PlayStyles+-al rendelkeznek és látványosabb dolgokra képesek. Például válogatottunk és a Liverpool sztárja Szoboszlai Dominik tudjuk, hogy jól tudja lőni a szabadrúgásokat. Az ő lapja megkapta a Dead Ball PlayStyles+-t, aminek a segítségével pontrúgásoknál a labdának az útvonalát sokkal hosszabban láthatjuk, megkönnyítve ezzel a gólszerzést.

Ezek a képességek nagyon változatosak lehetnek. Mondjuk van aki nagyon erős fejelésben és uralja a levegőben a játékot, pont mint Dominik holland csapattársa van Dijk, így vele könnyebben kifejelhetjük a veszélyes beíveléseket. De akad olyan játékos is, aki az indító passzok mestere, vagy aki megindulásnál az első pár méteren gyorsabb mindenkinél, vagy olyan akitől becsúszásnál nem pattan el a labda, esetleg olyan, aki nem fárad úgy el, mint a többiek. Egyébként beállítható a menüben, hogy láthassuk amikor aktiválódnak ezek a speciális képességek, és ilyenkor az adott játékos felett egy sárga ikon jelenik meg. A megjelenés napjaiban sajnos micro lagokat eredményezett ezen funkió bekapcsolt állapotban, de valószínűleg hamarosan orvosolni fogják ezt az apró hibát, elvégre nem rossz,ha képben vagyunk, hogy valaki éppen használ egy képességet. Megváltozott a walkout (nagyobb értékű lap nyitása) animációja is, és most már akár dupla walkout is előfordulhat. A Chemistry rendszert változatlanul hagyták, és a nemzetiség, klub, bajnokság hármas megfelelő vegyítése alkotja a tökéletes csapatösszhangot.

A játékmódokat tekintve minden maradt a régiben és csak pár apróság lett eszközölve, de a menü megváltozott. Az L2-nek teljesen átalakult a szerepe, ugyanis a csapat felállásnál (squad), ahol eddig az L2-vel adhattuk meg a formációkat, taktikákat, vagy a mezszámokat azokat mostantól már az L3 gomb lenyomásával tehetjük meg. Az Ultimate Team főmenüjében az L2 lenyomásával egy almenü érhető el, ahol a Home, Play és Club mellett 8 shortcut is megtalálható. Értelemszerűen a Play-ben vannak a játékmódok, a Clubban pedig változtathatjuk keretünket, csinosíthatjuk stadionunkat, a Shortcutnál pedig a legfontosabb menüpontok (mint a Rivals vagy a Squad) érhetőek el. A Home-ban pedig az SBC, a Transfers, a Store, és az Objectives található. Eleinte nagyon frusztráló és kissé átláthatatlannak érződik, de idővel megszokható és sokkal haszálhatóbb az új változat. Viszont sajnos sokszor bugol a menü, ugyanis előfordul, hogy nem tünteti fel az objectives-nél az előrehaladásunkat (szerencsére ettől számolódik), de megesik, hogy a szövegek összekuszálódnak, sőt olyan is előfordult a tesztelés során, hogy szimplán teljesen lefagyott (újraindítás orvosolja a problémát). Egy claim all in group funkciót is kaptunk az L3 gomb lenyomásával, de ez a lehetőség sajnos csak az egyes alkategóriáknál működik nem pedig az összes jutalmat lehet vele egyszerre bezsákolni.

Szerencsére az AI ellen játszható kissé unalmas (vagy inkább rohadtul unalmas) Squad Battles rövidebb lett, 6 perces félidők helyett 4 percesekre számítsunk. Emellett a 40 meccs helyett most már csak 32-t kell teljesítenünk a heti jutalmakért, ami a Coinok és pakkok mellett most már XP-t is tartalmaz. A Rivals divíziós checkpointos megoldása megmaradt, ahogy a champions rendszere is, ahol először el kell érnünk a megfelelő pontszámot, hogy letudjuk játszani a 10 meccses play-off-ot. A rájátszásban most is minimum 4 győzelem kell a finals-be (weekend league) való bejutáshoz, ahol az elért győzelmek után 4 pontot és a vereségekért pedig 1 pontot kapunk, és 20 meccsen mérettethetjük meg csapatunkat. Érdemes lejátszani és a lehető legjobban teljesíteni ebben a játékmódban, ugyanis itt a játék korai szakaszában tudunk a legnagyobb eséllyel jó jutalmat szerezni, ami vagy erős lapokban vagy nagyobb számú Coinban nyilvánul meg. Ahogy már említettük a draftok-ban (single és online) most már nem lesz probléma a játékosok pozíciójával sem, és továbbra is jelen van a moments mód, ahol pár másodperces feladatokat kell teljesítenünk a csillagokért, amiket most is pakkokra vagy draft tokenre költhetünk.

Evolutions néven kaptunk egy egészen jópofa újítást is. Itt lehetőségünk van bizonyos kritériumok teljesítése után fejleszteni a meglévő lapjainkat. Jelenleg több evolúció is elérhető, van ahol csak 2-3 meccset kell lejátszani a lapunk fejlődése érdekében, de van olyan is amiért súlyos coin mennyiséget kell kifizetnünk és 10-15 meccs is szükséges a fejlesztéshez. Ezek az evolúciók nagyon változatosak, mert nem csak statisztikákat (védekezés, lövés, gyorsaság stb.) tudunk velük növelni, hanem csinálhatunk egy bal szélsőből jobb szélsőt, de akár erősíthetjük a játékos gyengébbik lábát vagy cselező képességét egy szinttel. Egy időben csak egy játékost tudunk fejleszteni, hiába van például 3 EVO lapunk a kezdőben egyszerre csak egy lapot tudunk erősíteni a meccsek során, és természetesen az alapvetően erős lapokat nem lehet továbbfejleszteni, minden evolúciónál meg van adva a pontos játékos követelmények. (pl. max overall rating 80, only CB stb.) A meccsek során egy zöld ikon látható az aktív EVO játékos feje felett.

Alapvetően jóval lassabbnak érződik a játékmenet, főleg a 23 végén tapasztalt 99-es értékű cover-stars és futties lapok után volt óriási a különbség, de az első meccsek és az ezüst és bronz játékosok lecserélése után már fokozódott a tempó. Jelenleg egész életszerű az iram, de ismerjük az EA-t és az UT menetét, ahogy jönnek majd az erősebb promóciós lapok egyre inkább gyorsabb és egyben irreálisabb lesz a játékmenet. Eleinte nagyon szokatlan, de szépen fokozatosan bele lehet jönni.
Továbbra is ez a legfontosabb és egyben legaddiktívabb játékmódja az EA FC-nek, ami a folyamatosan frissülő objectives-eknek, SBC-knek és promócios kártyáknak köszönhetően minden este 7kor a képernyők elé szegezik a fanatikusokat. Viszont azt a téveszmét, hogy csak súlyos pénzek elköltésével és a mikrotranzakciós pakkok nyitogatásával lehet érvényesülni azt cáfoljuk, mert 0 Ft elköltésével is el lehet érni finals-ban egy átlagos Rank5-t és összetudunk rakni egy ütőképes csapatot az SBC-k segítségével, csak nyilván több ideig tart.

Építsünk karriert! Na, de melyiket?

Az EA a karrier módok terén is eszközölt pár újítást. Most már lehetőségünk nyílik felvenni különböző edzőket a csapatunkba, akik a keretünk játékosainak attribútumait fejlesztik. Megalkothatjuk saját taktikánkat, de ha úgy érezzük választhatunk a már jól bevált “legendás” stratégiák egyike közül is. Megtalálható itt a Mourinho által megalkotott busz parkolósdi (park the bus), a 2010-es évek spanyol válogatottjának tiki-takája, vagy Klopp gegenpressingje. A meccsek előtt tippeket kaphatunk az ellenfél potenciális felállásáról és annak taktikájáról (pre-match report), valamint egyes kulcsjátékosaikról. A Weekly Schedule-t váltotta a Training Plan és a Team Strategy. Az előbbiben állíthatjuk be a segédedzőket és az egyéni taktikát, utóbbiban pedig személyre szabottan adhatjuk meg az egész csapat edzési tervét öt különböző szinten keresztül (all out performance, performance-focused, balanced, energy-focused, all out energy). Meccsnapon még edzhetünk egyet előre meghatározott játékosokkal (olyan, mint a skill games), és ha sikerrel vesszük az akadályokat, akkor ideiglenes PlayStyles-okat szerezhetünk a focistáinknak.

Érdekes újítás még a Tactical view lehetősége, ami annyit jelent, hogy az edző mögül kvázi a kispadról figyelhetjük a meccs alakulását, de a mérkőzés során válthatunk a Manager View és a Spectate View között, ahol a játékban szereplő összes kamerabeállítás közül választhatunk és akár egy kifejezett játékost is figyelemmel követhetünk. Jópofa, amikor állítjuk az egyéni taktikát védekezőre vagy támadóra, akkor menedzserünk elkezd mutogatni a játékosoknak a pálya széléről, pontosan úgy ahogyan a valóságban is szoktak. Ha úgy érezzük, hogy csapatunk nem úgy teljesít, ahogy azt szeretnénk természetesen be is ugorhatunk és átvehetjük a játékosok felett az irányítást, vagy akár le is szimulálhatjuk a mérkőzés hátralevő részét.

A játékos karriert (Player Career) tekintve csupán egyetlen dolog változott az előző epizódhoz képest, az pedig az ügynök (Player Agent) megjelenése. Itt adhatjuk meg a heti fizetési igényünk értékét, amit ha növelünk természetesen a teljesítendő követelmények is nehezednek. Több gólt és assistot kell szereznünk, több meccsen kell kezdőként szerepelnünk stb. Ha viszont elvágyódunk a jelenlegi klubunkból akkor megadhatjuk, hová szeretnénk igazolni, mi a vágyaink klubja, és az értünk kapott aktuális ajánlatokat is itt tekinthetjük át. A Ballon D’orral való együttműködésnek köszönhetően, ha jól teljesítünk még az Aranylabdát is megszerezhetjük. Egyébként az EA FC 24 arca a mostani Aranylabda egyik várományosa, a Manchester City fiatal norvég gólvágója, Erling Haaland lett.

Igazából minden egyéb játékmód változatlanul megmaradt, most is tudunk bajnokságokat, kupákat kreálni, letolhatunk egy szezont a spanyol LaLiga-ban vagy lejátszhatjuk a bajnokok ligája csoportköreit, magyarán minden csapat, mez, stadion, kupasorozat licenc megmaradt az EA FC 24-ben is. Az utcai freestyle foci szerelmesei most is eltudnak szórakozni a VOLTA Football játékmóddal, ahol csomó kozmetikai cuccot is beszerezhetünk avatárunknak (de elüthetjük az időt a 2-4 fős VOLTA Arcade-al is). A Pro Clubs-t átnevezték szimplán Clubs-ra és crossplay lett, aminek köszönhetően nagyobb eséllyel találhatunk avatárunknak társakat a 11v11 csatákra. A Sessions-ben kedvenc csapatunkat kiválasztva mérettethetjük meg magunkat mások ellen, míg az Online Friendlies-ben az egyik havert hívhatjuk ki egy meccsre. A Kick Offban viszont továbbra sem játszhatunk női csapatokkal férfiak ellen, ami kicsit logikátlan az Ultimate Team koedukált formája után. Ami viszont a legfontosabb, hogy a Fradival vagy a Magyar labdarúgó-válogatott csapatával továbbra is játszhatunk.

Összegzés

Az EA Sports FC igazából pont annyit adott ki magából amennyit kötelező, és semmivel sem többet. Nem akar meghalni a pályán, inkább hozná le X-re a meccset, mint, hogy kifáradjon kicsit. Akik a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség és az Electronic Arts kapcsolatának végeztével valami forradalmibbra számítottak, azok csalódni fognak, mert az Ultimate Team pár újításától és a HyperMotion V technológia finomításán kívül, nem sok újdonsággal szolgál az új epizód. Így, hogy konkrétan nincsen semmiféle konkurenciája az EA FC 24-nek, sajnos nem is igazán várhatunk mást a szériától a közeljövőben csak teljes árú nagyobb “patch-eket”. Valami pedig nagyon elkélne, mert az Ultimate Team-en kívül tulajdonképpen semmi értelme beszerezni az új részt. Hiába a valóságosabb meccskörítés, a minimálisan szebb grafika és élethűbb mozgásanimációk, a PlayStyles és az Evolutions megjelenése 30.000 Ft-ért pofátlanul kevés. A hűséges játékosok ennél azért valamivel többet érdemelnének. Az EA FC 24 ettől függetlenül továbbra is egy nagyon szórakoztató, és egyben “szörnyen” addiktív videojáték.

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5