Marvel’s Spider-Man 2 teszt – Behálózva

Szerző: Game One Admin

2023.11.22.

Durva, de 15 év nem kevés idő. Másfél évtized. Ennyi időn keresztül szerencsétlenkedett az Activision a Spider-Man licensszel, mire átvehette a Sony a jogokat és elkezdtek rendes játékokat gyártani az Insomniac Games csapatával. A közepesnél erősebb címek között olykor katasztrófális Pc-s portolásokkal tesztelték a rajongók egyre türelmetlenebb idegrendszerét.

Pár hónappal a Miles Morales cselekményei után vesszük fel a fonalat, Peter Miles fizika tanára lesz, aki pont órát tart, amikor egyszer csak homokot fúj be a szél az ablakon. Hőseink azonnal tudják, hogy nagy a baj, hiszen Flint Marko Aka Sandman rosszalkodik Manhattan utcáin. Az osztályt gyorsan maguk mögött hagyva Peter és Miles azonnal nekilát a város megmentésének, közben pedig a játék szépen fokozatosan adagolva bemutatja az alapvető irányítást, beleértve a hálóhintázást és a harcokat. A csetepaté után az éppen a Raft-ba tartó Sandman elmondja hőseinknek, hogy nagy veszély fenyegeti a várost.

Ez idő tájt Milesnak tipikus tini gondjai vannak, főiskola előtt áll és a felvételi esszéjét kellene megírnia, míg szerelmét Haileyt sem meri randira hívni. Eközben Petert elbocsátják, mert cserben hagyta a diákjait, MJ pedig a J. Jonah Jameson vezette Hírharsona újságírója lesz. Nem sokkal később betoppan Peter gyerekkori barátja Harry Osborn, aki hazatért európai rehabilitációs útjáról és elmondja Peternek, hogy anyukája Emily és May néni emlékére létrehozott egy világot megmentő start-up céget és szeretné, hogy csatlakozzon hozzá. Később Kraven tűnik fel vadász társaival, aki a méltó ellenfél megtalálásának reményében érkezik New Yorkba. Az alap sztoriból talán elég is ennyi, persze a trailerek már elspoilerezték, hogy Venom is színre fog lépni, sőt a szimbióta még Peter-t is megkörnyékezi, de a történtek alakulását mindenki saját maga fedezze fel, mert zseniális csavarokat és meglepő momentumokat rejt a Marvel’s Spider-Man 2!

Arachnofóbiások kíméljenek

Az újdonságok sorát kezdjük a mozgást segítő hálószárnyak megjelenésével, amit a levegőben a háromszög megnyomásával aktiválhatunk. A szárnyak bizonyos utcáknál az épületek között vagy egyes tetők szellőzőinél kialakuló légörvényekben is használhatók, ami még jobban meggyorsítja majd a városrészek közötti utazgatást. Ez el is kél, hiszen a játéktér dupla akkora lett, mint az előző epizódban volt. Manhattan mellett most már Queens-t és Brooklyn-t is megkaptuk, összesen 14 körzet szerepel a játékban. Minden körzetben növelnünk kell a reputációnkat a melléktevékenységek és a véletlenszerű bűntények megoldásával, így oldhatjuk fel a városrészek közötti gyors utazást. Ami valóban gyors, hiszen mindössze 2 másodpercet vesz igénybe és egészen elegánsan lett megoldva. Egyébként a karakterek közötti váltás is egy pillanat alatt lezajlik, egy bevillanó fekete kép jelzi az átmenetet.

Szerencsére most már a víz sem okoz problémát, hiszen megjelent a vízugrás, ami konkrétan a vízen való siklást jelenti (egy adott ideig), ami megkönnyítette, élvezetesebbé és fluidabbá tette a pók-fickók levegőben és vízen való haladását. A város bizonyos pontjain még csúzli kilövési pontokat (L2+X) is találhatunk, amik szintén meggyorsítják a közlekedésünket, de később a képességfán is aktiválhatunk Spider-lökést és Spider-ugrást, amik a levegőben előre és felfelé is a hasznunkra fognak válni.

Megjelent a hárítás (parry, L1) a harcok során, hiszen lesznek olyan erős támadások (sárgán villanó ellenfelek), amiket csak ezzel a módszerrel tudunk kivédekezni, de a kék zúzótámadások esetén még ez sem hatásos, ott mindenképpen ki kell kerülnünk a támadást, ha nem szeretnénk súlyos sérülést elszenvedni. Alapvetően (amikor a pókösztönünk pirosat jelez) is hasznos lehet a parry, hiszen, ha pontosak vagyunk akkor meg is szédíthetjük egy kicsit az ellenfeleinket, ezzel kihasználva tehetetlenségüket. Ebben az epizódban ellenfeleinket most már jobbra, balra is elránthatjuk hálónkkal, sőt akár hálórántásos csapást is előidézhetünk földön és levegőben egyaránt (háromszög hosszan majd L2-balra, R2-jobbra és L2+R2 a csapásnál). A falkorbács támadás pedig a fal közelében egy rúgás sorozat, ami szintén nagyon látványosra sikeredett.

Lényegében megmaradtak az ellenfél típusok, az alapvető bűnözők mellett lesznek, akik pajszerrel vagy pajzzsal védekeznek, távoli fegyveresek, masszívabb és agresszívabb ellenfelek, akiket ugyanúgy kell igazából likvidálni, mint az előző epizódokban. A játék történései folyamatosan változtatják az ellenfél felhozatalt, az alapvető bűnözőktől kezdve, szektásokon, vadászokon át egészen a szimbióta által irányítottakig. A Boss fightok pedig több phase-ből állnak, ezzel téve változatosabbá és kihívásban erősebbé a főnökharokat.

Hőseink speciális erőket is kaptak (mind a ketten 8-at, 8-at), amiket négy slotba helyezhetünk el (L1+ négyzet/kör/X/háromszög), és kedvünk szerint váltogathatjuk őket. Miles a méreg támadásai mellett az első rész egyik karakterétől kék villámtámadásokat is szerez, míg Peter a vas pókkarmai mellett idővel a szimbióta támadásokat is elsajátítja. Ezekből egyszerre csak négyet tudunk használni, és aktiválás után fel kell tölteni őket a kombók és a kitérések segítségével. Mindkét pók-fickó rendelkezik egy ultimate támadással (L3+R3) is, Milesnál ez a jól ismert elektromos robbanás, ami a sebzés mellett fókuszt eredményez, míg Peternél ez olyasmi, mint Kratosnál a spártai düh, irtózatosan nagyokat oda lehet b***ni az ellenfeleknek, egyszerre félelmetes és piszkosul élvezetes ilyenkor a harc. Miles természetesen megtartotta a láthatatlan képességét is. A játék bizonyos pontján, amikor megjelennek a robot kutyák akkor azok képesek elvenni hőseinktől ezeket a speciális erőket, úgyhogy figyelni kell rájuk, és a lehető leghamarabb likvidálni kell őket.

A lopakodás viszont ebben az epizódban kissé a háttérbe lett szorítva, igaz kapunk körülbelül a játék felénél egy elég OP hálókötelet (L2+háromszög), ami a falak között egy vízszintes háló, amiről szépen csendben akár dupla földre vitelt is előidézhetünk. Az egy fókusz csíkot felhasználó befejező támadások (háromszög+kör) is megmaradtak természetesen, sőt akár társunkkal kiegészült látványos dupla befejezéseket is létrehozhatunk. Healelni pedig szintén a d-pad lefelé gombjával fókuszt felhasználva lesz lehetőségünk, akár csak az előző részekben. A random bűntény harcok során jópofára sikeredett, hogy sokszor találkozhatunk és együtt verhetjük pépesre az ellent az aktuális társunkkal, és a csetepaté után akár az ikonikus egymásra mutogatást is előidézhetjük. Egyébként a harcok során hőseink ruhái kopnak, szakadnak, piszkosak lesznek.

Az előző részből már jól ismert eszközök is megmaradtak, de most már nem kell a kütyük közötti váltás során egy lelassított fegyvertárcsát alkalmaznunk, hiszen a hatékonyság jegyében ezúttal kevesebb lehetőség áll rendelkezésünkre. Az R1 nyomkodásával a sima pókhálóvetőkkel lövöldözhetünk továbbra is, de később 4 speciálisabb változatot is aktiválhatunk hőseink számára. Ezeket (fellövés, hálómegragadó, megpattanó háló, akusztikus robbanás) pedig az R1+ kör/négyzet/X és háromszög gombkombinációkkal aktiválhatjuk a harcok során.

Ha feladatokat, melléktevékenységeket vagy szimpla bűncselekményeket oldunk meg, akkor tapasztalati pontokat, valamint különböző tokeneket és tech-alkatrészeket gyűjthetünk. Ha az XP-nk elér egy bizonyos szintet, akkor képességpontokat szerezhetünk, amiket különböző képességfáknál költhetünk el.
Összessen három különböző skillfa áll rendelkezésünkre, egy Milesnak egy Peternek, és egy közös. A két hősünk esetében elsősorban a speciális támadásaikat tudjuk erősíteni, míg a közös képességfán a könnyebb fókusz feltöltődést, a mozgásunk hatékonyságát tudjuk fejleszteni. Érdemes mind a hárommal foglalkozni, mert az igaz, hogy válthatunk a karakterek között a játék során, de bizonyos misszókat csak az adott pókemberrel hajthatjuk végre.

A ruhák esetében megszűntek a külön berakható powerupok, ehelyett a ruha tech menüben négy fejleszthető tulajdonság kapott helyet. Az egészség, sebzés, fókusz és az utazó. Ezeknél értelemszerűen az életerőnket, a sebzésünk mértékét, a jobb fókusz szerzést (gyógyuláshoz, befejező támadásokhoz) és az utazás gyorsaságát tudjuk fejleszteni. Ebben az epizódban is számos kosztüm nyitható meg, bár sajnos sokat ellőttek már az előző két epizód során, viszont a ruhastílusok bevezetésével ezek színkombinációit tetszés szerint három alternatív stílus szerint változtathatjuk. A már említett tokeneket és tech-alkatrészeket az új ruhákra és ruhastílusra, valamint az eszközök és ruha tech fejlesztésekre költhetjük el.

Gyűjtögetni valókból ezúttal sincs hiány, amik mind külön történettel vannak ellátva. A gyűjtemények között szerepelnek Marko emlékei, a fényképek, mysterium fejlesztői naplói és a spider-botok. Most is előkaphatjuk telefonunkat és fényképeket készíthetünk, de most nem az épületekről kell, hanem a város lakóinak bizonyos cselekvéseiről, mint a háztetők között frizbizőkről, vagy egy színészről, aki a színház előtt próbál a darab előtt. A spider-botok hasonlóak az első epizódban tapasztalt táskákhoz, de jópofa hősökre hasonlító kis pókrobotok, amik általában az épületek falán találhatók. Marko emlékeinél Sandman hátrahagyott kristályait kell megszereznünk a homokemberek elleni küzdelmek során, míg a mysterium fejlesztői naplókat a városban elszórt Mysterio kihívások során tudjuk begyűjteni. Utóbbinál nagy részt bizonyos számú ellenfelet kell legyőznünk meghatározott időn belül. Ezen feladatok teljesítéséért speciális ruci lesz a jutalmunk.

A bűnözés nem kifizetődő

A bűntények random alakulnak ki a körzetekben, és természetesen akad néhány, melyeket már ismerhetünk az előző felvonásokból, mint betörések vagy az autós üldözések. Akad olyan is, amit jobban kidolgoztak, ugyanis ezúttal már a verekedések után a sérült civilt a hátunkra kapva kell elvinni a legközelebbi kórházhoz. A játékban előrehaladva a szektások is gyújtogatásba kezdenek majd, valamint a vadászok és robotjaik is elkezdenek incselkedni az utcán, na és persze a szimbióta ellenfelek városszerte felütik a fejüket.

Vannak Miles specifikus melléktevékenységek is, mint például a kulturális múzeum, ahol ellopott tárgyakat kell visszaszereznünk, vagy a suliban (Brooklyn Visions) kell segítenünk a diákok életét. Peter számára pedig az új munkahelye nyújt pár melléktevékenységet, a tetőkön kihelyezett munkaállomásokon kell gyógyítania a földet növények gondozásával, esetleg mini méhdrónokkal kell madarakat vagy patkányokat hajkurásznunk. Egészen ötletes és a változatosságot elősegítő feladat, mikor egy új bicikli prototípusát kell kipróbálnunk (Peterrel, nem Spidey-val) a Central Parkban. Akkor sins gond, ha nem a megfelelő hőssel vagyunk éppen, ugyanis egy gombnyomással (még a mobil applikációval se kell tökölni) azonnal cserélhetőek a karakterek.

A játék végefelé megjelennek a városban még a szimbiótafészkek is, amelyeknél meg kell tisztítanunk a szimbióta által megfertőzött embereket és bizonyos ideig életben kell maradnunk, amíg fel nem robban a fészek. Az azonosítatlan célpontok feladatnál, robot madarakat (talon drón) kell követnünk és elkapnunk a légörvényekben a hálószárnyak segítségével. Az AKSM-alkalmazás kérések változatos missziókkal szolgálnak, van, hogy egy elkóborolt nagypapát kell előkeríteni, egy fotóst kell kisegíteni vagy vak néninek kell robot kutyát idomítani. A vadászálcák és bázisoknál Kraven vadászai álcázva randaríloznak a tetőkön, levadászva őket vár reánk az egész bázis, kicsit a FISK tornyokkal állnak rokonságban. A láng pedig egy küldetéssorozat, ahol Yuri-nak (aki most már Wraith) kell segítenünk a Láng nevű bűnöző felkutatásában.

Most is vannak minijátékok, például Miles nagybátyja (Prowler) rejtekhelyeinél, ahol a ravaszokat a megfelelő erősséggel kell benyomnunk ahhoz, hogy bejuthassunk és kipucolhassuk azokat. De van amikor az árammal és a hálóval kell játszani és a megfelelő helyre kell vezetni azt, vagy zenés kicsit DJ Herora hajazó gombnyomkodást kell végre hajtanunk. Vagy amikor tükrökkel kell lézert elvezetnünk A-ból B pontba, hogy leleplezzük az elrejtett titkokat. Peterrel pedig számtalan játékot kipróbálhatunk a vidámparkos misszió során, de van amikor el kell pusztítanunk a sérült atomokat a molekula szerkezetekben a nyomozások során, vagy a növényi tulajdonságokat kell megváltoztatnunk a környezet védelme érdekében, és most is incselkedhetünk bizonyos missziók során a Spider-botainkkal.

A DualSense képességeit és a 3D Pulse Headsetet most is kihasználták a fejlesztők, és még az irányító hangszórója is több esetben megszólal. Kifejezetten tetszetős a biciklizés gurulásakor a haptikus visszacsatolás, de a ravaszok felkeményedését is kihasználta némely minijáték és a hálóhintázás. Az SSD-nek köszönhetően tényleg szuper gyorsan zajlik minden, töltőképernyő konkrétan nincs, ha egy bug miatt esetleg újra kell tölteni a mentést az 1-2 másodpercet vesz igénybe, a karakterváltás és a gyors utazás is seperc alatt lezajlik.
A játékban egyébként két grafikai opció közül válaszhatunk. A Fidelity mód 4K felbontás mellett 30 FPS-t (ha 120 Hz-es kijelzővel rendelkezünk akkor ez 40 FPS is lehet), míg a teljesítmény mód 1080p és 1440p közötti felbontás mellett 60 FPS-t képes nyújtani. Mindkét módban van VRR és Ray-Tracing, bár a teljesítmény módban alacsonyabb részletességű a sugárkövetés, és csökkentett a forgalom és gyengébb a hajak kidolgozottsága.

Viszont a játék sajnos rendelkezik hibákkal is, még a megjelenés után és pár patch-et követően is meglepően sok apró bug van, ami igazából nem rontja a játékélményt, csak érthetetlen, mert egy Sony exkluzív címről van szó. Bár ezek az apró hibák a nyílt világú játékok esetében nem meglepőek, csak ugye a Sony sokkal precízebb szokott lenni és a játékosait a közel hibátlan játékélményhez szoktatta. Tesztidőszakunk alatt szerencsére elmaradt a crash, de több helyen olvastam, hogy voltak ilyen problémák is. A levegőben lógó textúrák, a falra hálózott ellenfelek random pattogásai, a falba bezuhanó testek, a levegőben ülő vagy egyhelyben sétáló NPC-k azonban előfordultak. De volt egy olyan vicces bűncselekmény is, hogy hiába szálltak be az ellenfelek a kocsiba nem kezdtek el addig menekülni, amíg le nem győztük az utolsó nagydarab dögöt is, konkrétan megvárták, amíg befejeződött a harc (tök cukik amúgy). Aztán olyan is előfordult, hogy egyszerűen nem indult el a cutscene vagy hiába püföltük a megfelelő gombkombinációt nem történt semmi… Ezekre a gondokra az utolsó mentés újratöltése mindig gyógyír volt és igazából csak 1-2 másodpercre szakította meg a játékmenetet. Mindenesetre azért el lennénk ezek nélkül a hibák nélkül.

A másik apróbb problémáról sajnos a magyar felirat kapcsán számolhatunk be, mert sajnos több esetben az eredeti nyelv miatt a tördelés nem úgy sikerült, ahogyan kellett volna és nem akkor jelent meg az adott szöveg, amikor kellett volna. Több alkalommal a fordítás sem állt a helyzet magaslatán, és itt nem a fidelity (hanghűség) módra vagy elírásokra kell gondolni. Persze ezek ellenére is örvendetes, hogy kaptunk magyar nyelvű lokalizációt és érthető így is, még ha annyira nem is élvezhető.

Összegzés

A Marvel’s Spider-Man 2 szinte minden tekintetben jobb, nagyobb, pörgősebb lett az előző részekhez képest. Minden pillanatát megéri, ha nem rohanunk végig a főtörténeten, és megcsinálunk minden mellékküldetést, bezsákolunk minden gyűjtögetni valót, kifejlesztünk mindent, amit csak lehetett, akkor úgy 25-30 órás játékidővel kecsegtet. Nem egy mindennapi kaland, az egyszer biztos. Valahogy az Insomniac Games játékaival egyszerűen élvezetes játszani, pedig most sem csináltak semmi forradalmi újítást, könnycseppet sem hullatunk, mint korábban a Miles Morales végén, de minden apró finomhangolás, valahogy még epikusabbá tette Peter és Miles közös kalandját. Szinte biztosra vehető, hogy a harmadik epizód előtt valami DLC vagy spin-off még érkezni fog a második részhez, és az sem kérdéses, hogy velünk együtt minden rajongó mosolyogva fog újra lengedezni New York utcáin szeretett pók-fickóival. 

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5