Helldiver 2 teszt – Csillagközi Inváziós csótányirtás

Szerző: Game One Admin

2024.03.08.

A svéd Arrowhead Games Studios 2015-ben egy izometrikus nézetű taktikai shoot’em up formájában hozta el nekünk a Helldiverst, amit PC és PS4 mellett még PS Vitán és PS3-on is nyúzhattunk. A bogár és robot daráló játék pozitív fogadtatásban részesült, mind a kritikusok, mind pedig a játékosok körében. Majdnem kilenc évvel később ezt a sikert szeretné túlszárnyalni az Arrowhead PlayStation 5-ön és PC-n, de mindezt immár TPS nézetben. Lássuk hogyan sikerült ez nekik.

A sztori kapcsán nem követtek el blaszfémiát, nincs elvonatkoztatás, marad minden a régiben, ahogy már az első részben is megismerhettük. Egy alternatív jövőben járunk, ahol az emberiség a Super Earth planétán éldegélve próbál túlélni a külső behatásokkal szemben. Állandó veszélynek vagyunk kitéve a világűrben található Automotons (jövőbeli robotok) és Terminidek (bogarak) általi fenyegetettség miatt. Az önmagát komolyan venni képtelen felvezetőt követően Brasch generális keresztül zavar minket egy tréningen, ahol a vetődéstől kezdve, a gyógyításon át, egészen a gránátozásig mindent katonásan belénk vernek. A legizgalmasabb talán a különböző stratagemek használatának megtanulása, ilyenkor az L1 gombot nyomva tartva egy Mortal Kombat kivégzéshez hasonló gombkombinációt kell bepötyögnünk, és mint egy gránátot eldobva pár másodpercen belül érkezik a hajónkról a kért támogatás. Lehet ez különböző muníció (resupply), egy erősebb fegyver vagy egy támogató drón, de akár egy szőnyegbombázás is. A végső „megmérettetést” követően meg is kapjuk a Helldiverek különleges köpenyét, és már mehetünk is a galaktikus háborúba mindent megtenni a Demokráciáért!

Ha birtokba vettük hajónkat (elneveztük), a kezdeti lehetőségekből kicsit személyre szabtuk harcosunkat, akkor vár minket a küldetés térkép, hogy ismerősök invitálásával vagy akár idegenekhez becsatlakozva nekifoghatunk a robot vagy rovar irtásnak. A világtérkép bal oldalán elhelyezkedő bolygókon a csótikat apríthatjuk, míg a jobb oldalon a robotos planéták kaptak helyet. Ha megvan a számunkra szimpatikus bolygó, és azon belül a misszió, már mehetünk is a kapszulába (hellpod), ahol a landolás kiválasztása után még gyorsan beállíthatunk négy darab stratagemet és egy boostert. (például akadályozza a társak súlyosabb sérülését).

Mindent a Demokráciáért!

Egyedül is nekiveselkedhetünk a misszióknak, de akár becsatlakozhatunk másokhoz is, indíthatunk quickplay-t, vagy segítséget is kérhetünk (SOS Beacon), ha éppen egyedül vagyunk, azzal is nagyobb esélyt elérve, hogy csatlakozik hozzánk valaki. Egyértelmű, hogy legalább ketten, de nehezebb szinteken muszáj négyen lenni a sikeres küldetések érdekében! Alapvetően két féle főbb misszió közül választhatunk van egy 15 perces, ahol vagy egy feladatot kell teljesítenünk (például evakuálnunk 30 embert, közben védve őket a folyamatos ellenség áradattól), vagy bizonyos számú ellenséget kell likvidálnunk. Ha teljesítettük a feladatot akkor kezdetét veszi a 120 másodperces végső fázis (Extraction), amikor is a landolási zónát kell megvédenünk, majd a leszálló űrhajóval ki kell menekülnünk a területről.

A másik küldetés típus az 40 perces és jóval komplexebb, hiszen ott gyűjtögethetünk mintákat (samples), mindenféle játékbéli valutát (Requisition Slips, Medals, Super Credit) szerezhetünk be, elhagyott kutató bázisokon és a repülő roncsok közelében töltényeket, életerőt töltő stimeket vagy akár erősebb fegyvereket is találhatunk. Ezeken kívül vannak opcionális feladatok, mint mondjuk a fészkek megsemmisítése, vagy a robot gyárak felszámolása (attól függően, hogy éppen melyik faj ellen szállunk harcba), ezekből vannak kisebbek, közepesek és nagyobbak. Minden bolygón találhatóak változatos mellékküldetések is, akad köztük olyan, ami segíti a misszió végső fázisát, mert egy nagyobb ágyút rakhatunk tele robbanótöltetekkel, amit a misszió végén lehívhatunk stratagem formájában. Van, amikor szimplán szét kell robbantanunk a kutatási bázis épületeit. De olyan radarok is megtalálhatóak, amit, ha helyes irányba terelünk, akkor frissíti a térképünket és láthatóvá válik az összes érdekesség (alap estben csak kérdőjelek mutatják, hogy valami érdekességet rejthet az adott terület).

A főküldetések pedig a kemény akciózásról szólnak. Előfordul, hogy egy óriásbogarat kell elpusztítanunk, esetleg tojásokat kell szétdurrantanunk a fészkekben, van, hogy egy nagy rakétát kell elindítanunk és olyan is előfordul, hogy szimplán csak Szuperföld zászlókat kell kihelyeznünk a bolygó egyes területein. Természetesen itt is találkozhatunk a már említett civil evakuálós küldetéssel, megesik, hogy olykor kutatási adatokat kell felkutatnunk, esetleg egy táskát A-ból B pontba eljuttatnunk, illetve szivattyúkat kell aktiválnunk szelepek segítségével. Ha megvagyunk a fő feladattal, akkor elindíthatjuk a két perces Extractiont, ugyanúgy, mint a rövidebb küldetések végén. A különböző bolygófelszínek egyedi természeti adottságokkal is rendelkeznek, így nem lehet felelőtlenül grasszálgatni, óvatlanul bedurrantani a Jet packeket, mert az egyes bokrok lelassíthatnak, míg más növények a látásunkat korlátozó gázt durrantanak az orrunk alá. Rosszabb esetben egy aknára lépve apró darabokban hullhatunk alá az égből.

A csetepaték közben sérülhetünk, ami a mozgásunkat és a célzásunkat is befolyásolhatja, attól függően, hogy hol ért minket a találat. Ha a törzsünk sérült akár el is vérezhetünk, ezen csak egy gyógyító Stim feláldozásával segíthetünk (alapból 4 lehet nálunk, egyes páncélok kapacitása többet is enged). Fontos megemlíteni, hogy célzásunk pontossága változik, ha mozgunk sokkal pontatlanabbak leszünk, de ha guggolunk vagy fekszünk tű pontosak is lehetünk. Oda kell figyelni arra is, hogy mikor tárazunk mert, ha éppen rosszkor, akkor bizony a felhasználatlan muníciónknak búcsút inthetünk (a lőszerhiány pedig gyakori útitársunk lesz). És bizony a játék során van Friendly Fire, úgyhogy nagyon figyelni kell, hogy ne szórjuk fejetlenül a skúlókat, meg kell gondolni, hogy hova kérjük a különböző légi támadásokat vagy hova szórjuk szét az aknáinkat, mert könnyedén rommá lőhetjük patrióta bajtársunkat. Igen, az erősítés lehívásakor a kapszulák becsapódása is halálos lehet, persze előnyünkre is fordíthatjuk, ha egy nagyobb lény vagy csorda nyakába érkezünk.

Csillagközi csótányirtás?

Minden misszió után kapunk XP-t, ami a karakterünk szintlépéséhez szükséges, hiszen vannak olyan fejlesztések vagy stratagemek, amik csak bizonyos szint felett érhetők el. A misszió során nem kell feltétlenül kijutnunk a bolygóról mert, ha teljesítjük a fő feladatot akkor már valamilyen szinten sikeresnek tekinthető a küldetés. Persze ha minél több melléktevékenységet, minél gyorsabban megoldunk és a csapat minden tagja megmenekül, akkor a kapott XP és a Requisition slips mennyisége is komolyabb lesz. Fontos megemlíteni, hogy van a játékban mikrotranzakció, de csak kozmetikai cuccokra lehet elkölteni a vásárolt pontokat, vagy megtudunk nyitni vele egy Prémium Warbondot jobb cuccokért, de nincs értelme venni, mert mindent ki lehet farmolni szimplán, ha eleget játszunk a játékkal.

Minden nap várják a virtuális rovarirtókat a kihívások egy kis valutáért cserébe, míg a komolyabb jutalmakért heti feladatokat oldhatunk meg. Szerencsére távol áll a játéktól a valós pénzért megvásárolható fejlődést segítő cuccokkal történő harács, de lehet költeni, 1000 Super Credit fejében hozzáférünk a prémium Warbondokhoz az Acquisiton Centre-ben, ami a helyi Battle Pass, fegyvereket, ruhákat, emote-okat, cardokat és köpenyeket tudunk megnyitni (Superstore-ban napi különlegességekre szórhatjuk a pénzecskénket). Nem említettük még, hogy az összegyűjtött minták és requisition slipsek milyen célt szolgálnak. Persze, hogy fejlesztést biztosítanak, a hajónkat és a Stratagemeket erősíthetjük. A komolyabb motyókhoz már kelleni fognak a keményebb küldetéseken begyűjthető spéci minták. Idővel lángszóróval, távolságokat áthidaló Jetpackel és ágyúkkal, automata turretekkel bővülhet a felszerelésünk.

A hajónkon figyeljünk oda, hogy mindenképpen rázzuk gatyába karakterünket. Fontos, hogy milyen páncélban landolunk, elvégre a vékonyabb (light) gyorsabb és kevésbé feltűnő, míg a vastag (heavy) nagyobb ellenállást biztosít, nyilván sebességveszteség mellett (átmenet a medium). Fegyverzetet mindenképpen adjunk meg, mert könnyen előfordulhat, hogy az első ütközetünket meztelenül kezdjük és rohanhatunk a többiek után, hogy hátha dobnak valamit az idiótának. Arzenálunk tekintetében az elsődleges típusból hat féle van (assault rifle, marksman rifle, submachine gun, shotgun, energy-based, explosive), a másodlagosból csak pisztolyok vannak, de ott is van, ami a páncélozott ellenfelek ellen hasznos.

Akik komolyabban tolják fix csapattal, ott hasznosak lehetnek az olyan fegyver funkciók, mint a sorozatlövések beállítása vagy a mesterlövész puskáknál a távolság meghatározása (még FPS nézetbe is válthatunk). A Support Weaponökkel kiegészülve egész nagy a repertoár, ott megtalálható az akna- és gránátvető, a lézerágyú, vagy a különböző géppuskás (machine gun, stalwart). Az ellenfelek terén azért nem árt, ha majd bővül a paletta, beígértek már új frakciót a fejlesztők. Az egyre nagyobb páncélozott dögök mellett természetesen nem maradnak el a robbanós és mérget eregető egyedek sem, ahogy a robotok esetében is megjelennek majd a Star Warsból jól ismert AT-ST Walkerekre hajazó agyrémek.

Ízeltlábú és gépesített hódítók

A teszt során sajnos a szerverekkel bőven akadtak problémák, sokszor belépni se engedett a játékba a szerverek túlterheltsége miatt. Persze ez jó dolog, mert több százezren akartak egyszerre csak a steamen játszani, és akkor még a PlayStation felhasználókról nem is beszéltünk. Egyébként ez pár héttel a megjelenés után már nem áll fenn, azonnal be lehet lépni és vaj simán működik minden. A legutóbbi patch pedig az inaktív embereket 15 perc után ki is rúgja a szerverről. Fun fact, hogy az egyik vezető amúgy el is mondta, hogy addig senki ne vegye meg a játékot, amíg szerver problémák vannak (ritka az ilyen, vagy csak nem akart még nagyobb terheltséget). A felhasználói bázis minősége is tűrhető, csak egy-egy alkalommal lehet összefutni toxikus barmokkal, akik lökdösködnek vagy lelődözik egymást (Na, mi a bajod Tesó! üzenetek társaságában.). A fejlesztők pont az ilyen szituációk kerülése végett döntöttek a PvP mód teljes mellőzése mellett, nincs szükség az acsarkodókra, a Helldivers az összetartozásról, a csapattársiasságról és a közös sikerekről kellen, hogy szóljon.

Összességében technikailag rendben van a Helldivers 2, a netkód stabil, nem szakadozunk, a quickplay gyorsan összeránt egy csapatot, szóval a barátok nélküli magányos arcok is megtalálhatják a számításukat (ez a rovarirtás tényleg társasági élmény). Mivel cross-play lehetőséget is kaptunk, így akár PC-n játszva bármikor hozzácsapódhatunk akár a PlayStationös haverokhoz is. A több órás tesztidőszak alatt PlayStation 5-ön két kékhalálos összeomlást tapasztaltunk csak, de a naponta érkező patchek már ezt is kiküszöbölték. Az optimalizációra sem panaszkodhatunk, a DELL Precision 7550-es gépünk sem volt alkalmatlan, pedig csak integrált grafikus chippel szerelték, megtalálhattuk a megfelelő beállításokat, úgy, hogy élvezhető maradjon az akció és még a csótányok is felismerhetőek legyenek.

Az első rakétaindítás vizuálisan emlékezetes marad PlayStation 5-ön egy bazi nagy 4K-s TV-n, ahogy a robbanás fénye keresztül hasít a tájon és érkezik mögötte nemsokkal a porfelhő is. Grafikailag két opció közül lehet választani konzol esetében, 60 FPS-es Performance vagy 30 FPS-es Quality mód várja a harcosokat, ráadásul még az élsimításon és az élességen is lehet finomhangolni. Ütős a dinamikus napszak- és időjárás váltakozás, ahogy szépen besötétedik, vagy elkezd esni az eső az meghatározó grafikailag. De poén volt az is, hogy a havas pályákon lehet hógolyózni, és még a jég is csúszik a talpunk alatt, (viszont a vizes területeket célszerűbb elkerülni, mert könnyen meg is fulladhatunk). A DualSense marha jó, átadja a robbanásokat és a fegyverek brutális rángatását a darálás közben. Fel kell készülni, hogy olyan rezgéseket produkál, hogy konkrétan kapaszkodnunk kell, hogy tudjuk tartani a célkeresztet. Hangok tekintetében sincs szégyenkezni valója, főleg a zenék esetében, amik ütősek és fokozzák a harci kedvet.

Összegzés

Meglepetésként csapódott be a Helldivers 2, kilenc éve még sokaknak kimaradhatott az izometrikus, felső nézetes csótányirtás, de a folytatása az valami elképesztően szórakoztató co-op shooter lett. Kicsit Csillagközi Inváziós, kicsit Lost Planetes, kicsit egyszerűcske, de lehet pont ezért működik a csoportos darálás. Igaz, hogy egyedül picit unalmas, és sokszor ugyanazt kell csinálnunk, de valahogy nem válik önmarcangolóan repetitívvé, mert mindig képes valami új dolgot villantani. Legyen akár az egy új nehézségi szint, vagy egy új fegyverre tesszük rá a mancsunkat, de elég, ha csak egy új stratagemet durrantunk be. Folyamatosan fenntartja az érdeklődést, furdalja az embert a kíváncsiság, hogy mit tudunk az új cuccokkal és az újabb és újabb körökkel simán egy végtelen ciklusban találhatjuk magunk és a napszakváltozásokat sem tudjuk követni. A lényeg, hogy a Helldivers 2 nem csak a co-op hord shooter kedvelőinek, hanem mindenkinek kötelezően ajánlott, mert egy humoros, de egyben taktikus, mégis könnyed kikapcsolódást ígér mindenki számára.

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5