Felújítások, amikre bármikor lecsapnánk

Szerző: R4bbit

2021.09.22.

Ahogy a filmiparban a játékvilágban is nagyszabású újrahasznosítás kezdődött. Az elmúlt pár évben több korábban sikeres játék újult meg és a jelenlegi gyakorlat tükrében a lista tovább fog bővülni. Ha már a kiadók úgyis ebbe az irányba indultak el, összerántottunk pár olyan alkotást, amikből bármikor elfogadnánk egy újrakevert változatot.

Project I.G.I (Innerloop Studios)

A FUNCOM kiugrott tagjai által alapított stúdió, egy viszonylag jó fogadtatásra talált repülős játékkal (Joint Strike Fighter) alapozta meg a hírnevét, ami után rögtön egy szóló játékmódot kínáló, taktikai shooter fejlesztésébe fogtak. Bár a különböző terrorista szervezetek és orosz bűnözők tevékenységét középpontba rántó sztori még korabeli mércével sem volt túlságosan izmos, a sunnyogásra kényszerítő játékmenet és prezentáció sokat javított az összképen. A játékban felvonult a NATO és szovjet arzenál színe-java, a küldetések között szabotázs, dokumentumok kimenekítése vagy megsemmisítése, kiemelt személyek likvidálása is helyet kapott.

A játék alatt saját fejlesztésű, repülőgép-szimulátorok mozgatására tervezett motor dolgozott, így a látvány egészen pofásra sikerült. Az alkotás keményen osztotta a játékosokat, ugyanis menteni csak két küldetés között lehetett, amelyek között bőségesen akadt olyan, amiben hat-hét feladatot is a nyakunkba lőcsöltek. A játéknak Covert Strike alcímmel készült egy kevésbé sikeres folytatása, illetve pár évvel ezelőtt szóba került egy harmadik rész, ami azonban nem jutott tovább a tervezőasztalnál.

Soldier of Fortune (Raven Software)

A Raffel-testvérek (Steve és Brian) a kilencvenes években kapcsolódtak be a játékfejlesztésbe, jó kapcsolatot ápoltak az id Software tagjaival, aminek eredményeként számos id Tech-motorra írt játékot készítettek. A stúdió az ezredfordulón jelentette meg kőkemény akciójátékát, amely főként a féktelen erőszak miatt maradt emlékezetes. A fejlesztők elsők között integrálták az emberi testet felosztó GHOUL rendszert, amely lehetővé tette a lövések nyomán keletkezett sebek realisztikus ábrázolását. A szokatlanul nyers megjelenítés miatt a játék több országban is csak cenzúrázva jelenhetett meg, illetve sok helyen kötelezték az alkotókat, hogy tegyék lehetővé a brutalitás elkendőzését.

A kifejezetten változatos akciójáték két folytatást is megért, azonban egyik újabb felvonás sem volt képes megismételni az alapjáték sikerét. A Raven Software azóta feladta függetlenségét és letérdelt az Activision elé. A stúdió az elmúlt éveket leginkább bedolgozó státuszban töltötte, gyakorlatilag a Singurality óta nem volt saját ötletük. Egy évtizede csak az éppen aktuális CoD-epizódok munkálataiba segítenek be, így John Mullins kalandjainak feldolgozására nagyon kevés esély mutatkozik.

No One Lives Forever 1-2 (Monolith)

A No One Lives Forever (vagy ahogy emlegetni szokás NOLF) minden kétséget kizáróan az egyik legjobb Bond-ihletésű játék, amiben ügyesen keveredett a hidegháborús akciózás és az Austin Powers-filmekre jellemző humor. Kate Archer idomai még a korabeli technológiával is tetszetősek voltak, azonban a vonzó csomagolás alatt rendkívül hatékony ügynök lapult. A klasszikus fegyverek mellett nem maradhattak ki a korabeli kütyük, egy női táskában jól megfért egymás mellett a robbanó rúzs, altatógázt eregető parfüm és a hangtompítós Browning.

A játék nem csupán a változatos helyszínek, ügyesen adagolt feladatok, hanem a kiválóan összerakott karakterek miatt is emlékezetes maradt, Volkov és csapata a világuralmi törekvések ellenére sem volt százas kompánia. Külön kihívást jelentett a kiváló mesterséges intelligencia, alkalmanként nem csupán a hullákat kellett eltüntetni, hanem arra is oda kellett figyelni, hogy ne hagyjunk feltűnő nyomokat magunk után. A kalandnak egy hivatalos folytatása, illetve egy Kate Archert nélkülöző mellékhajtása is készült, minket azonban már azzal is meg lehetne venni, ha az előbbieket egy felújított csomagban elénk pakolnák.

Jade Empire (BioWare/Gray Matter)

Tizenöt éves a BioWare ókori Kínára emlékeztető környezetben játszódó alkotása. A stúdió a messzi-messzi galaxison túl (Star Wars: Knights of the Old Republic), de a Mass Effecten még innen döntött úgy, hogy felrázza kicsit a szerepjátékos műfajt, vállalva a reformmal járó buktatókat. A Jáde Birodalomban érvényesek voltak a keleti filozófiára jellemző alapvetések, hangsúlyosan voltak jelen a harcművészetek, a császár volt az élet és halál ura, ugyanakkor a szellemek és a démonok is az emberek között jártak. A készítők a karakterfejlesztés mellett a jellemfejlődésről sem feledkeztek meg, minden cselekedetünknek volt jó és rossz hozadéka, azaz a készítők (ahogy korábban) szakítottak a fekete-fehér klisékkel.

A játék harcrendszere zseniális volt, az összecsapások valós időben zajlottak, szemben a klasszikus szerepjátékok ráérősebb megoldásaival. A pusztakezes és fegyveres technikák mellett a mágiára is nagy hangsúly került. A Jade Empire nem hagyományos szerepjáték, így megosztó lett, ennek ellenére vagy éppen ezért azokat is képes volt lekötni, akik lábrázást kapnak a szöszölős címektől. Bár egy Special Edition már napvilágot látott, egy új generációs változattól biztos nem zárkóznánk el.

Max Payne 1-2 (Remedy Entertainment)

A bosszúszomjas Max Payne ellentmondás nem tűrő módon rúgta rá az ajtót a játékvilágra. A Remedy aprólékosan kidolgozott, film noir elemekkel megtűzdelt, helyenként képregényes stilisztikát alkalmazó alkotása egyik pillanatról a másikra repítette a stúdiót a legjobbak közé. A külső nézetet használó játék több szempontból is úttörőnek számított, a lassított jelenetek a legszebb John Woo filmeket idézték, ahogy az alkalmi humor ellenére is koromfekete hangulat sem engedett egyetlen percig alább.

A két évvel később bemutatott második felvonás, ha lehetséges még finomabb recept alapján készült, gyakorlatilag az összes kedvelt játékelem visszatért, miközben olyan kisebb-nagyobb újításokra is sor került, ami még vonzóbbá tette a folytatást. A nihilsta hangulat maradt, az erőszakból sem vettek vissza a srácok, ugyanakkor megjelent egy szerelmi szál, ami a drámát is tovább mélyítette. A harmadik részt már a Rockstar Vancouver rakta össze, meglehetősen felemás visszhangot kiváltva, sajnos a játék jogai is átkerültek a srácokhoz, így bár szívünk mélyén nem adtuk fel, vajmi kevés esélye van egy felújított csomagnak.

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5