Fifa 22 – Egy évnyi fejlesztés és az ígéretek mérlegre pakolva

Szerző: Game One Admin

2021.11.10.

Párizs, egy szálloda teraszán. Avatárunk éppen kipöcköli a csipát, miközben az emeleten David Beckham éppen a reggelijét és teáját fogyasztgatja, egy ismert freestyle focista, Lisa Zimouche pedig közli a szörnyű tényt, kurvára késésben vagyunk (beállíthatjuk külsőnket és ruházatunkat). A liftben Beckhammel utazunk lefelé, az utcán pedig Lisa pár alap mozdulattal tanítgat, miközben az öreg kópé Eric Cantona galambokat etetget. A PSG stadionjába, a Parc des Princesbe érve a játékos megfigyelő ki is vezényel gyorsan a pályára bemelegíteni, ahol az ex Arsenal legenda Thierry Henry és Kylian Mbappé lát el hasznos tanácsokkal. A nap végén pedig az esti BL meccs alatt a VIP szektorban olyan arcokkal ejtőzhetünk, mint Anthony Joshua vagy Lewis Hamilton. Ezzel a felütéssel indít a Fifa 22.

Ez a kis felvezető jól példázza, hogy a Fifa 22 ezzel a kis filmszerű, jópofa, interaktív intróként és gyakorló módként funkcionáló mókával próbálja helyettesíteni a Story módot, sajnos kevés sikerrel. A megoldás jópofa, hogy míg elkészül a játék a fájlok letöltésével, addig túlvagyunk a karakter készítésen, ismerkedünk a labdakezeléssel és lenyomunk egy bemelegítő BL meccset vagy a PSG-t vagy a Chelseat választva. A Welcome to Fifa során egyébként rögtön be is mutatnak egy újonnan bevezetett irányítási metódust, mégpedig a játékosváltás kapcsán az L1-el történő játékosokon való lépegetés mellé most bevezetésre kerül az R3 analóg lenyomása, majd szintén a jobb karral célba vehetjük az általunk irányítani kívánt játékost. Nem ért célt még az elképzelés, ugyanis egy online tétmeccs során nem fogunk a karokkal bűvészkedni, nem oldja meg a problémát, ugyanis a gyorsaság, a könnyen kezelhetőség és a pontosság közül egyiket sem képviseli. Ezt még újra kell gondolni, hogyan lehetne eredményesebben megoldani. A fejlesztő egyébként most bevezette a Competitive Master Switchet, ami számos rásegítés aktiválását biztosítja tétnélküli, gép elleni meccsek során, viszont, ha Division Rivalst, FUT Championst, Draftot vagy csak online barátságos meccseket (Seasonst) tolunk, akkor ez automatikusan inaktívvá válik és így senki nem szerezhet előnyt a kontroller egyéni beállításaival, ugyanazokkal a feltételekkel küzdünk.

De kezdjük az elején és vessük bele magunkat a Fifa 22 újdonságaiba, ugyanis végre a statikus menü is kukába került, egy sokkal látványosabb, interaktívabb verziót kaptunk és egyfajta gyorsmenüként a legutóbb használt opciók azonnal elérhetőek. Ezúttal az angol kommentátor páros Derek Rae (már a Fifa 19-ben is hallható volt) és újoncként Stewart Robson (Ex Arsenal és West ham játékos) teljesít szolgálatot az események közvetítése ügyében, viszont csalódás, hogy Alex Scott a főkommentátorkodás helyett csak rövid beszámolók erejéig hallható, míg más összecsapások eredményeit ecseteli. A Fifa 22-től már nem vagyunk kötelesek elviselni az aljas ellenfelek gólörömeit, ugyanis a Celebration Camera Focus (User Controlled Team) opciónál beállíthatjuk, hogyha becummantunk egy zsugát, akkor a saját játékosaink csalódottságát tolja az arcunkba a program az ellenfél ünneplése helyett.

A játékmenetet érintő változásokra, vagy inkább újdonságokra rátérve, beszéljünk pár szót az Explosive Sprintnek elnevezett lehetőségről, ami annyit jelent, hogy egy éles helyzetben, mikor közelünkben van egy játékos az ellenfél csapatából, akkor jól időzített R2-es futás aktiválása egyfajta hirtelen megindulást produkál, csak arra kell figyelni, hogy az Analog Sprint ki legyen kapcsolva (könnyebb a kivitelezése). Végeredményben nem borítja fel az egyensúlyt, nem kavarja meg az erőviszonyokat és nem is lehet állandó jelleggel használni, így nincs különösebben nagy jelentősége, nem úgy, mint a Super Knock Onnak. Ez egy újfajta sokkal agresszívebb szöktetés, amit futás közben az analóg kar kétszeri támadás irányába történő gyors pöccintésével hozhatunk elő. Körülbelül arra kell gondolni, mint amikor pár évvel ezelőtt Bale elküldte gyufáért Bartrát a spanyol kupa döntőben. Egészen látványos megoldás, érdemes lehet megtanulni, persze sajnos meg van az a veszélye, hogy rosszul mérjük fel a távolságot, vagy az ellenfelek elhelyezkedését, akkor könnyen veszíthetjük el a bogyót egy értékes szituációban.

HyperMotion, következzenek a hangzatos fejlesztések

Az idei Fifa kapcsán az életszerűbb eseményekre, a látványosabb és hitelesebb animációkra törekedtek, amihez a HyperMotion technológiát, azaz egy teljes mérkőzés adatait rögzítették, 22 játékos 90 percnyi mozdulata szolgálja a mesterséges intelligencia által megalkotott Fifa 22 esetében az életszagúbb összecsapásokat. Ez komolyabb hardveres kapacitást is igényel, így csak a legújabb konzolok és a Stadia kapta meg ezt a funkciót, viszont szerencsére a tesztet PlayStation 5-ön végeztük és valóban érezhető a HyperMotion nyújtotta fejlődés. A megjelenés első napjaiban egy sokkal visszafogottabb, lassabb játékmenetet lehetett tapasztalni, ahol a játékosok egyedi fizikával rendelkezve, képesek voltak visszaadni a fizikumukra vonatkozó viselkedést, súlyuk volt a focistáknak, de rajongói rinya gépezet beindulása után sajnos a Fifa 21-ben tapasztalható tempóra gyorsították a játékmenetet.

Az azonban tény, hogy a játékos animációk jóval hitelesebbek és a test-test elleni küzdelmek, a légi párbajok és a fejelések is közelebb állnak a valósághoz. Most még érezhetőbben lett fizikája a labdának, különböző ívekben passzolhatunk, tekerhetjük, csavarhatjuk a bőrt. Már ne számítsunk arra, hogy az előre küldött lövések szépen előre pattognak, mint korábban, ha jól alá böktünk, akkor akár talajra érkezés után visszafelé is pöröghet a laszti. A Fifa 21 kiszámíthatóságának már nyoma sincs, nem lehet előre sejteni, hogy mi fog történni, vagy hova fog pattani a labda és a hálóőrök is sokat fejlődtek realisztikusság terén, hitelesebb mozdulataik mellett a lövésektől függően számtalan váratlan végkimenetel következhet be, akár potyázhat is, szóval emberibb a viselkedésük. Átalakult a játékmenet, a pályán zajló történésekből azonnal érezhető, hogy nem a Fifa 21-el játszunk, és a tavaly jól működő csavarós Finess Shotok sem ugyanolyan hatékonyak és a fejes gólok száma is jelentőse megnőtt, igaz ez utóbbit a megjelenés után fokozatosan korrigálták és a kapusok sem védenek már olyan profin.

A Fifa Ultimate Teamtől a Voltáig

Az Ultimate Teamben a Squad Battle az előző évben tapasztalthoz képest nem esett át nagyobb változtatáson, ugyanúgy 40 meccs van egy héten, és kapjuk a coinokat meg a pontokat, melyekkel menetelhetünk a csúcsra és élvezhetjük a heti jutalmakat. Ezentúl a hírességek által kreált csapatok mellett megtalálható az aktuális Team of the Week csapat is, akik ellen szintén megmérettethetjük csapatunkat. Változott viszont a Division Rivals lehetőség, nem is kis mértékben, a múlt évi 30-as meccskorlát kukázásra került (a besorolás sem 5 meccs lejátszásával történik), már annyit játszunk, amennyit csak akarunk. Fixen DIV10-ből indulunk és győzelem esetén előre, míg vereség esetén visszább sorolódunk. Ha egymás után többször járunk sikerrel, akkor győzelmi sorozat címszó alatt, akár egyszerre több kategóriát is ugorhatunk (ne legyenek téves ábrándjaink, kurva nehéz győzni).

A Rivalsös győzelmek után és attól függően, hogy melyik divízióban vagyunk kapunk egy adott mennyiségű kvalifikációs pontot (DIV9-ben például 30-at) és ha összegyűlik a 2000 pont, akkor vár minket a Play-off, ahol 9 meccs alatt 24 pont kell a RANK2-höz (egy szezon során csak hétszer próbálhatjuk meg), amivel kvalifikáljuk magunkat a Weekend Leaguebe (ahol 30 helyett már csak 20 meccs vár ránk). Ügyes megoldás lett volna, ha a vereség csak úgy ért volna egy pontot (a győzelem pedig 4-et), hogy ha nem Rage Quitelünk. Apró érdekesség, hogy a VIP szekció mellett immár megjelentek a szurkolói kellékek is, mint a zászlók, banner, vagy a szurkolói kártyák. Hála a mikrotranzakciós lehetőségnek a Storeban most már kozmetikai cuccokat is lehet venni a kártyapakkok mellett. Hetente frissülő stadion témákat, egyedi mezeket, molinókat, VIP szekciót vagy akár Pitch trófeát is.

Kicsit egyébként megpiszkálták a kártyapaklik dizájnját (bizonyos csomagokat most is lehet preview-zni) és immár megjelentek az ikonok mellett (az újak Wayne Rooney, Robin Van Persie, Iker Casillas, és Cafu!) a kisebb kaliberű hősök, akik az azonos ligában játszó és nemzetiségű játékosokkal alkotnak tökéletes kémiát. A 19 hős között megtalálható Joe Cole, Freddie Ljungberg, Tim Cahill, Fernando Morientes és Ole Gunner Solskjaer is. A beharangozott Coop Public Matchmaking közben már elérhető, ahol 2v2-ben tudunk előre megadott FUT csapatokkal barátságos meccseket veretni (így lenne lehetőségünk kipróbálgatni egyes játékosokat), de nemigazán akar coop partnert találni a rendszer és csak egy csapat érhető el a 4-ből, az is hetek óta ugyanaz.

Lássuk mi a helyzet idén a Volta mód kapcsán, finomítások itt is történtek, mivel rögtön kezdéskor választanunk kell az avatárunknak egy újdonságnak számító Signature Abilityt, ami egy aktiválható egyedi képesség (erős lövés, turbó gyorsaság, agresszív szerelés). Megjelentek a Weekly Objectives teljesíthető feltételekkel ellátott szezonok, az elvégzésükért járó jutalmakból pedig betérhetünk most is a Volta Shopba egyedi kozmetikai cuccokra elverni a helyi valutát. A Volta Squads és a Volta Battles módok mellett immár barátokat is meghívhatunk a csapatunkba, de a legnagyobb újdonság az Arcade Party Games lehetőség megjelenése, amit valamilyen megfontolásból csak hétvégéken tettek elérhetővé. Maximum 4 játékos feszülhet egymásnak 8 féle őrületben, 2v2, Free for All és a legújabb Bucket Bonanza játékmódokban. Van itt kirúgós Dodgeball, lábtenisz, terület bitorlós Disco Lava, vagy mozgó kapukba való találat a Quick Strike esetében. Sajnos azonban nincs már a The Debut Story mód, kivették az ikonokat és híresebb playereket is, a Fifa 22-ben már az avatáron lesz a hangsúly, ezért nem érhető el már a Chemistry sem. Egy sokkal lazább árkádosabb kikapcsolódás lett a Volta!

PRO Clubs, Menedzser és játékos karrier mód

A PRO Clubs módban 11 játékos küzd 11 másik ellen, vagyis amennyit talál a rendszer, a többit a gép fogja vezérelni. Részletes karaktergenerátorral megalkothatjuk saját játékosunkat, skill pontok szétosztásával javíthatjuk az egyes paramétereinket (physical, defending, dribbling, passing, shooting, pace, goalkeeping), továbbá újdonságként három Perket is válaszhatunk idővel (kilences és tizenkilences szinten nyílik meg a maradék kettő), amivel a célzási képességeinket, a lövés pontosságot vagy akár a védekezésünket erősíthetjük a 26 különböző attribútumból válogatva. Tovább bővítették a testreszabhatóság lehetőségeit, ugyanis megjelentek az archetípusok, amik komolyan képesek megnövelni az attribútumainkat. A képességfa ágainak végén adhatunk meg három különböző archetípust. Ahhoz, hogy ezt a játékmódot élvezhessük, legalább 4 barátunknak kell lenni, mert akkor az új Pro Clubs Drop In funkció könnyedén berak minket egy random csapathoz (klánoknak is fel lehet fogni).

A menedzser és játékos karrier módban megjelent a Create Your Club funkció, ahol létrehozhatjuk csapatunkat teljesen saját ízlésünkhöz igazítva, megadhatjuk riválisunkat és személyre szabhatjuk mezünket és a klub címerét is, majd pedig arra is van lehetőség, hogy egy igazi klub helyére betegyük csapatunkat egy nagyobb bajnokságban. A Pro Clubban tapasztalható módon apró részletességgel megalkothatjuk a stadion minden négyzetcentiméterének színét, a fű nyírásának stílusát, a bevonuló zenénket, a szurkolói énekekig mindent. Érdekes, hogy a csapatot különböző szempontok alapján lehet kreálni, állíthatjuk az életkorokat (Squad Age), megadhatjuk a gazdálkodásra szánt büdzsé méretét (Transfer Budget) vagy, hogy milyen szempontokat tartson szemelőtt a klubunk és ezek alapján kapunk 11 random játékost, majd pedig személyesen elmerülhetünk a nagy sztárok igazolásai ügyében (új átvezetőt csináltak a tárgyalásokhoz).

Megmaradt a korábbi menedzser mód körítése is, azaz a meccsek előtti sajtótájékoztatók, ahol a kérdésekre adott válaszainkhoz igazodik majd a csapatmorál, és a meccsek szimulálása is úgy zajlik, mint korábban, bármikor közbe avatkozhatunk a történések alakulásába, vagy le szimuláltathatjuk az eseményeket. A játékos karrier mód esetében a szokásos skillpointos, archetypes-os és perkes felállással indulhatunk, de ezúttal már beépítették a Manager Ratinget, azaz cserejátékosként fogunk kezdeni és a teljesítményünkkel ki kell érdemelnünk a kezdő csapatba kerülést nyilván, ha bénázunk, akkor a főni kölcsön is adhat vagy felpattinthat az átigazolási listára. A fejlődéshez jól kell teljesítenünk az edzéseken és a meccsek során minél több, a posztunkhoz igazított Enhances Objective-et (a jutalmunk természetesen tapasztalati pont) kell teljesítenünk.

Ilyen egy igazi next-gen foci?

A vizuális megoldások terén nagyot léptek előre a játékosok fejszőrzetének viselkedése kapcsán, a hajszálak mozgása még sose volt ennyire jól leanimálva és a pálya elhasználódása is sokkal látványosabb (meccs végére tényleg rengeteg lábnyomot lehet felfedezni a pályán). De nyugodtan méltathatjuk az eső megvalósítását is, bizonyos kameraállásokból kifejezetten dögös, sőt még a pálya körül is megjelennek a kisebb-nagyobb tócsák. A stadionok nem csak az audio részleg kapcsán kaptak minőségi atmoszférát, vizuálisan is egyre nagyobb az élet a pálya körül, a nézőkön kívül megszaporodott a technikai személyzet száma is, operatőrök, fotósok, rendezők színesítik az összképet (kisebb bug, hogy az operatőrök előszeretettel másznak bele a játékosokba a szögleteknél). Valamint olyan finom részletekkel próbálnak a valóság imitálásához közelíteni, mint játékosokat kísérő gyerekek szerepeltetése, vagy a szögletek és kapuskirúgások új átvezető animációi.

Apróbb változtatásokat sok helyen eszközöltek, ilyen a PlayStation 5 kontrollerének extra funkcióinak lecsavarása, de észszerűbb lett volna, ha manuálisan állítható verzióban hagyják az adaptív ravaszokat is és nem csak ki/be kapcsolgatni lehet. A Sony esetében a 3D Pulse füles is ütősen közvetíti az összecsapásokat, élvezetes a stadion atmoszféra, a szurkolói énekek, vagy csak a reklámtáblákról visszacsapódó labda hangja, mind hatásosabb a fülessel (még új háló hangeffektet is készítettek a gólokhoz). Magyar vonatkozás tekintetében is örülhetünk itthon, ugyanis bele került a játékba a Ferencváros, valamint a magyar válogatott is rendes mezekkel, viszont sajnálatos, hogy az arcok elég foghíjasan vannak csak kidolgozva. A Fradiban talán Uzuni aki hasonlít valamennyire önmagára, szerencsére azonban a magyar válogatott esetében már picivel jobb a helyzet, ott Gulácsi, Orbán, Sallai, Sallói is tökéletesen le van modellezve, érdekes viszont, hogy Szoboszlai nincs kidolgozva pedig jelenleg Ő az egyik legígéretesebb magyar játékos. Természetesen arról se felejtkezzünk meg, hogy idén is elérhető Ikonként a FUT játékmódban Puskás Öcsi bácsi.

Ragi véleménye:

Véget ért egy szezon, átestünk egy nagyobb javításon is, és sajnos vegyesek az érzéseim az új Fifával kapcsolatban. Eleinte ledöbbentett, hogy mennyivel nehezebb a kapuhoz odaérni, és lassabb a játékmenet, mint tavaly, de alapvetően tetszett a taktikusabb küzdelem. A HyperMotion és az új labdafizika pedig valóban érezhetően élethűbb (nekem legjobban a fejpárbajok jöttek be) és váratlan eseményekkel tarkított meccseket hozott! Viszont az EA a patchel belenyúlt a játékmenetbe, felgyorsította azt és kissé 21-esebbre váltott, de azért még így is érezhetőbben nehezebb odaérni a kapuhoz, és egyelőre még nem a pace szám, és az állandó kiugratások jellemzik a meccsek nagy részét, mint tavaly. A Finesse Shot picit kevésbé működik, mint a 21-ben, a béta alatt tapasztalható bíráskodás legalább javult (konkrétan alig fújt le valamit…), és a szuper kapusok is visszább lettek fogva, ami viszont még mindig eszméletlenül idegesítő (de azért hangyányit jobb lett a helyzet) azaz „állandóan” visszapattanó labdák… Nekem a Division Rivals új változata tetszik, DIV4-ben végezve két helyet háttrébb sorolva kezdhetem meg a következő szezont (ha DIV10, DIV9-ben végzel akkor ott is kezdesz, míg DIV8, DIV7 esetén egyet lépsz vissza), viszont a Champions Play-off rendszere nálam nem jött be, de ez valószínűleg csak a bénaságom miatt van, mások simán lehozzák az 5 meccset 9-ből… 🙂 Az viszont üdvözlendő, hogy jobban jutalmaz a Rivals hiszen szimplán csak játékkal is kapunk jutalmat szezononként (20/50/90 meccset lejátszva), és megmaradt a heti reward is. Amit sajnálok, hogy a Friendliesben a Public Coop Match az konkrétan ott van csak nem működik, mert hiába talál társat neked a játék, ha ellenfeleket nem, ez lehet majd változik a későbbiekben… Változtattak a pakkok kinézetén meg a csomagok nyitás animációján, ami nem biztos, hogy mindenki tetszését elfogja nyerni, szerintem nem rossz, hogy módosítottak rajta. A többi játékmód csak apróbb változtatásokat hozott, sajnos nincs már semmilyen story mód, legalább a játék legelején a találás király volt, a Voltában lett pár jópofa Arcade játékmód ahol egymást lehet szívatni meg ugye szuperképességek is jöttek, a karrier módban jó, hogy lehet saját klubot alapítani, igaz sajnos nem lett olyan részletes, mint a FUT-ban a stadion dekorálása és itt a mezeink és címerünk is csak elég bénácska lehet, de a meccsek utáni öltözői hangulatot bemutató menü mögötti Cinematic legalább egy jó ötlet volt! Szóval összességében a Fifa 22 egy jó Fifa játék lett talán az előző részek közül a legjobb, de számottevő újítást nem hozott, leszámítva a HyperMotiont és a labdafizikát valamint a picivel taktikusabb játékmenetet csak apróbb javításokat kaptunk… Aki nem Ultimate Team fanatikus az még nyugodtan várhat egy leárazásra, mert nagyjából ugyanazt fogja kapni, mint tavaly csak kicsit más köntösben!

Összegzés

Összességében folyamatosan javítgatják, finomhangolják a Fifa 22-őt a megjelenés után is, már a játékvezetők sem olyan elnézőek, mint a megjelenéskor, a sokkal keményebb harcok voltak jellemzőek, de már ez is korrigálásra került. A sok apró idegesítő bogarat is irtják volt, hogy Squad Battle módban nem tudta kivitelezni a gép a trükkös szabadrúgást, így szépen elsétáltak a labda mellől elrúgás helyett és a mérkőzés újraindítása maradt. Nem egyszer tizenegyes helyett szabadrúgást ítélt a rendszer, de az Volta Arcade se nagyon akart működni, a Coop Public Matchmaking meg még nem is létezett kezdetben. A Fifa 22 újdonságai a részletekben lakoznak, ezúttal már a meccsek után egy menedzser játék szintjén mozgó információ dömpinggel látnak el, statisztikai adat mámorral kényeztetik a fanatikus playereket, a játékosok hőtérképétől, a lesek, asszisztok, passzok, helyzetek, mint táblázatokban böngészhetőek át. A Fifa 22 esetében jóval nehezebb lett a góllövés, már a sima passzok kivitelezése is melósabb, ugyanis már könnyebben lefülelhetőek a labdák, kifejezetten fluid lett a játékmenet, esemény dúsabbak az összecsapások, váratlan pillanatok tömkelege zajlik le egy meccs alatt (ezeket a megjelenés után fokozatosan finomították). A különlegesebb újítások helyett, inkább a finomhangolás jellemzi a Fifa 22-t, sok helyen igazítottak a dizájnosabb körítésen, polírozták a játékmenetet és a HyperMotion is jól vizsgázott. Minden Fifa és foci fanatikus rá fog cuppanni, ezúttal is hosszútávú kikapcsolódásban lehet majd részük.

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5