Assetto Corsa Competizione teszt – Újgenerációs konzolokon éget gumit az Assetto Corsa

Szerző: Game One Admin

2022.03.07.

Az Assetto Corsa Competizione megérett arra, hogy a jelenlegi konzolokon is megmutassa, hogy hogyan kell szimulációs autóversenyt prezentálni 2022-ben. Az élmény csakugyan parádés, főleg, ha megadjuk számára a kellő törődést, odafigyelést, alázatot és tiszteletet akkor egy hálás és jutalmazó élményben lehet részünk. Meglepő precizitással előzte be a napokon belül berongyoló Gran Turismo 7-et, remélhetőleg megkapja a kellő figyelmet a nagy konkurens előtt, ugyanis megérdemli, az olasz precizitás megsüvegelendő.

Az Assetto Corsa Competizione a már közel 10 éves széria mellékágának tekinthető, ugyanis 2014-ben jelent meg az Assetto Corsa, ami két évvel később az akkori legfejlettebb konzolokra is ellátogatott és 2019-ben érkezett is a PC-s Competizione, ami egy tematikusabb megközelítést alkalmazott, ugyanis a Blancpain GT Bajnokság és a Spa 24 Hours hivatalos játékaként ezúttal mellőzi a túraautókat és a klasszikus modelleket, hogy a GT világában maximálisan el tudjanak merülni a felhasználók. Kezdésnek az online küzdelmek előtt talán érdemes megismerkedni a játékkal, a vezetéssel és az elvárásokkal, amire a karriermódba való fejesugrás az egyik legjobb megoldás. Azonnal indulunk is ki a pályára a Lamborghini Youngster Program keretében, és pár időmérő futamon felmérik, hogy egyáltalán van-e valami esélyünk értékelhető eredményeket elérni.

Mesteri szimuláció immár az újkonzolokon is

Ez az a játék, melyben már az első métereken képesek lehetünk a boxutca kijáratánál falnak csapódni, vagy az első gázadásnál még az istálló előtt megforogni és az első féktávon azonnal a kavicságyban kolbászolni. Egyértelmű kormányt megkövetelő játékélményt raktak össze, azonban a jól paraméterezhető beállításoknak, a szimulációs lehetőségek ki- és bekapcsolgatásának (vezetési segítségek) köszönhetően megtalálhatjuk azt a vezetési élményt, ami kontrollerrel is biztosítja a komoly versenyérzést és hiteles viselkedést. Néhány óra alatt kitapasztaljuk, hogy mennyit szabad engedni egy-egy kanyarban, hogy ne váljon túlkormányzottá a verda, vagy az egyes sikánok rázókövei mekkorát dobnak a kasznin, és még nem jár túlságosan nagy időveszteséggel. Az biztos, hogy az Assetto megtanítja a finom analógkar használatot a kanyarokban betámasztott versenydögök terelgetése során.

Ha elfékezzük, megfüstöljük a gumit akár csak egyetlen alkalommal is, akkor az a szett már kuka, a legjobb időeredményt már nem fogjuk tudni elérni a megfelelő tapadást nem biztosító abroncsokkal. A Competizione erőssége és szimulációs színvonala az autók felfüggesztési rendszerén és az aszfalthoz köthető fizikai erőhatások hitelességén felül a gumikopás tökéletes visszaadásában rejlik. Az időeredmények mellett állandóan értékeli a rendszer a teljesítményünket, a vezetési stílusunkat kanyarkombinációkra felosztva, színkódolva. A totálisan inkonzisztens pirostól, az elfogadható sárgán át, egészen a szuperzöld Perfectig. Mindenre oda kell figyelni, a gumi és fékhőmérséklet még sosem vette ki a részét ennyire egy szimulációból, a dinamikus időjárással megtámogatva pedig egy halálos elegyet alkot.

Itt kérem a GT World Challenge szabályrendszerét maximálisan betartják, ha csak egy centit is lecsípünk a kanyarokból, már jön a figyelmeztetés és komolyabb estekben az időbüntetéssel is számolnunk kell. Az első helyért folytatott küzdelmek során a hibázás szinte megengedhetetlen, de annyira profin képes visszaadni a verseny élményt, hogy a Competizione futamain az is simán előfordulhat, hogy a boxutcában dőlhet el egy-egy verseny, főleg, ha szerencsétlenkedünk a speed limittel vagy elkapkodjuk a kigyorsítást, esetleg a nyomás hatására elkezdünk túl rövid féktávokat venni. Az eltérően viselkedő autótípusok kiismerése élményszámba megy és a részletes beállítási, testreszabbhatósági lehetőségeknek köszönhetően igényeinkhez igazíthatjuk a verdák jellemzőit, a változások nyomonkövetéséről pedig állandó, aprólékos telemetriai információ áradat gondoskodik.

Vizuálisan nem annyira next-gen, mint amennyire szimulálni tud

A kötelező egyedileg létrehozott (saját szabályrendszerű) bajnokságok (Sprint, Endurance és akár 24 Hours of Spa), időmérő futamok és a multi mellett a speciális események nyújtanak egy kis érdekességet, ahol meghatározott feltételek mellett megpróbálkozhatunk minél feljebb végezni a ranglistákon. Ha pedig már szóba került a többjátékos mód, akkor szerencsére itt is pozitívumokat tudunk csak felsorolni, a matchmaking gyors és stabil, a futamok során nem tapasztalhatók technikai gubancok és a next-gen hardverek miatt már 30-an is felgurulhatunk a rajtrácsokra. A privát többjátékos futamoknak köszönhetően csak barátokkal is meg tudunk mérkőzni, de valós idejű online ranglistákat is kapunk.

A Competizione a GT World Challenge hivatalos játéka, így a 2018, a 2019 és a 2020-as szezonok csapatai, autói és pályái mind elérhetőek a játékban és kibővítették a 2021-es szponzormatricákkal a kocsifestések palettáját is. A prezentáció egyébként korántsem lett egyhangúan pozitív, mert bár a versenyautók káprázatosan élethűek és részletesek (ajtóikat kinyitogatva közelről is megcsodálhatjuk őket), az alap 11 pálya megalkotása során a Laser-Scan technológiát használtak a valósághűség érdekében, azonban a boxutca fájdalmasan gyengére sikerült. A fotorealisztikus és egyúttal dinamikus időjárás és napszakváltakozás, az esti fényhatásokkal sokat tud dobni a végeredmény vizuális megítélésén. A rendelkezésre álló 25 különböző járgány (már a BMW M4 GT3 is elérhető) nem csak külsőleg és viselkedés, vezethetőség terén sikerült bámulatosan realisztikusra, de a hangjaik is magasan a legjobbak közül valók. Professzionális sound designban lehet részünk és nem csak a bőgések, puffogások, sziszegések terén, de a gumihangok, a karosszéria elemek, a rázókövek, a kavicsfelverődések, bukóterek, egyszóval minden a versenyzéshez köthető hangfájl lenyűgöző összélményt nyújtanak. A PlayStation 5 és Xbox Series X képességeihez társított 4K-s 60 FPS-es szupersima száguldás mindennél fontosabb.

A műszerfalnézet lenne a legideálisabb a tökéletes élményhez, azonban, ha nem kormánnyal vágunk neki a versenyeknek, akkor nem fogjuk sokáig elviselni az elmebeteg kormányrángatást, ugyanis a kontroller analógkarjának sok, apró, finom mozdulatait komikus kormánykerék rángatás jellemzi, így ez is egy ok arra, hogy a lehető legkomolyabban vegyük a Competizionet és használjunk kormányt a kontroller helyett. Bárcsak ez lenne a legnagyobb hiba a játékkal kapcsolatosan, ugyanis kijut azért vastagon a bogarakból is. Megesik, hogy diszkvalifikálnak egy versenyen boxutca sebességhatár átlépése miatt, bekapcsolt Pit Limiter mellett. Egyes táblák szellemalakban vannak jelen, a nagyobb ütközések szimulálása elnagyolt, pedig a sérülésmodellezés a kisebb kakaskodások során teljesen hiteles, az elmozdult karosszériaelemek megváltoztatják a menettulajdonságot. A boxban nagyon gyenge animációi vannak a kerékcserét levezénylő személyzetnek, kínosan kihaltak az istállók és rendszerint a rossz kamera beállítás miatt a falat nézve kezdjük a szabadedzéseket és időmérőket. Olykor elveszik egy-egy hangeffekt, a bajnokság intróját totálisan hang nélkül csodálhattuk meg és a visszapillantó tükör lebutított, ronda képét se nagyon lehet felfogni.

Olaszországból szeretettel: A Római székhelyű KUNOS Simulazionit még 2005-ben egyetlen ember hozta létre és lüktető, kiduzzadt erezetű ambíciók hatására napjainkra egy olyan professzionális szakértelemmel megáldott stúdióvá hízott, akik a videojátékokon felül az autógyártók és versenycsapatok számára készítenek tökéletes szimulációt nyújtó tréningszoftvereket, a vezetési modell maximális valósághűsége mellett. Ezen elképzelések egyik gyümölcse az Assetto Corsa széria, ami szintén tökéletes verseny és vezetési szimulációval rendelkezik.


Assetto Corsa Competizione pályalista: Italy: Monza Circuit / Great Britain: Brands Hatch Circuit / France: Circuit Paul Ricard / Italy: Misani World Circuit / Netherlands: Circuit Zandvoort / Germany: Nürburgring / Great Britain: Silverstone / Belgium: Circuit De Spa-Francorchamps / Hungary: Hungaroring / Spain: Circuit De Barcelona-Catalunya / Belgium: Circuit Zolder

Intercontinental GT Challenge, a GT4 European Series és a British GT Championship DLC-k pályalistái: Australia: Mount Panorama Circuit / USA: Weathertech Raceway Laguna Seca / Japan: Suzuka Circuit / South Africa: Kyalami Grand Prix Circuit / Great Britain: Oulton Park / Great Britain: Snetterton Circuit / Great Britain: Donington Park / Italy: Autodrome Enzo E Dino Ferrari (BP2020 DLC)

Összegzés

Félelmetes, amit összerakott a KUNOS, ez valóban egy szimulációs versenyjáték, nem véletlenül szerepel e-sport versenyeken, ahol még hivatalos pilótákkal is össze lehet futni. A Competizione maximálisan kiszolgálja az igazi szimulációs versenyekre vágyó profikat és közben a kezdő és amatőr belépőket sem zavarja el, minden segítséget megad számukra, hogy élvezhessék az egyik legjobb GT élményt. A szuper szimulációt rendkívül játékosbarát irányítással tudták megtámogatni és ez a kormányt használó gamerek mellett a kontrollerrel versenybeszállókra is igaz. A laposabb grafikai prezentációt és a kisebb hibákat maradéktalanul ellensúlyozza ez a semmihez sem hasonlítható szimulációs versenyélmény, egyedül a karcsúbb tartalom, ami kicsit szájbiggyesztést tud okozni. Az újgenerációs konzolokon frankó 4K-s, 60 FPS-es száguldásban lehet részük a Competizione-ra benevező virtuális pilótáknak.

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5