F1 Manager 2022 – Porondmester kerestetik

Szerző: R4bbit

2022.09.01.

A fenti alcím nem egy újabb übergagyi, valóságot gondosan elkerülő tévéműsorra utal, hanem a motorsportok királyának tartott száguldó cirkuszra. A főként stratégiai és szimulációs játékairól ismert Frontier Developments nehéz keresztet vett a nyakába, a műfaj buktatóit jól példázza, hogy közel két évtizede nem készült valamirevaló, a motorsport kulisszáit feltáró és bemutató alkotás.

A játék hivatalos program, ennek megfelelően minden kapcsolódó engedélyt megkaptak a fejlesztők. A király kategória mellett az F2 és F3 csapatok is képviseltetik magukat. A látványos intróban megmutatják magukat a legismertebb pilóták, pózolnak egy kört a fényesre polírozott verdák mellett, hogy aztán fejest ugorhassunk az érdemi munkába.

Már az első pillanatokban érződik, hogy mélyvízről van szó. Bár a program szépen elmagyarázza a fontosabb dolgokat, de hamarosan magunkra maradunk egy meglehetősen összetett rendszerben, ahol a hibákat ezredmásodpercekben és nagyon sok zöldhasúban mérik. Ahogy az lenni szokott első körben kiválaszthatunk egy istállót, jómagam hosszas tépelődés után úgy döntöttem, hogy Sebastian Vettel és Lance Stroll karrierjét teszem lejtőre, ezért az Aston Martin csapatát kezdtem boldogítani.

A társulat kiválasztása után megkapjuk a szezonra vonatkozó kondíciókat, a kommunikáció elektronikus formában zajlik, szerencsére a rendszer mindig figyelmeztet a fontosabb üzenetekre. A játék két markáns részre van felosztva, a látványosabb versenyhétvégéket szorgos és felelősségteljes munkával eltöltött időszakok kötik össze. Utóbbi során nehéz döntésekre kényszerülünk, rengeteg első pillantásra jelentéktelennek tűnő momentumon múlik a jó helyezés sorsa.

Fejleszteni muszáj de közben a költségvetést is kordában kell tartani, figyelni kell a pilóták jó érzelmi állapotára, amit többek között azzal lehet elérni, hogy egy maximálisan felkészített versenyautót tolunk alájuk. Ahogy a valóságban itt is sok minden múlik a beállításokon, teszteken mindig érdemes figyelni a műszeres és verbális visszajelzésekre. Nagyon csábító lehetőség a tesztek és kvalifikáció szimulálása, azonban mindenképpen érdemes ezeket (főként a kisebb csapatoknál) manuálisan megcsinálni, mert olyan információkat kaphatunk cserébe, amik a későbbiek folyamán jól jöhetnek.

Minden verseny előtt előre meg kell határozni a box-stratégiát, eldönthetjük vállalunk kicsit nagyobb kockázatot vagy maradunk a biztonsági játéknál. A sikeresen teljesített versenyhez három alapvető dologra kell nagyon odafigyelni. A gumik állapotára, a rendelkezésre álló üzemanyagra és az ERS, azaz az energia-visszanyerő rendszer hatékony alkalmazására. A nafta mennyisége adott, tehát jól be kell osztani, különben gyalog hagyjuk el pályát. A futamok végén elemzés készül, ezeket böngészve jó eséllyel kitalálhatjuk milyen irányba érdemes fejleszteni, vagy mit kell módosítani a következő hétvége előtt.

A verdák részletekbe menően átépíthetők… motor, felfüggesztés, fékek… minden fejleszthető, csak idő és persze pénz kérdése. Utóbbi nagy része a szponzoroktól érkezik, de reklám tevékenységet is lehet folytatni némi apróért cserébe. A mérnökök csesztetése nem ajánlott, persze lehet őket sürgetni, de minél gyorsabb munkát várunk tőlük, annál nagyobbak lesznek költségek. Az alsóbb osztályokban autózik néhány olyan tehetség, akit érdemes szemmel tartani, ha adódik a lehetőség és a pénzügyi helyzetünk lehetővé teszi, orruk alá kell tolni egy szerződést.

A látvány egy menedzser játékhoz képest kifejezetten rendben van, bár a boxutcában összefutottam néhány sikátor-szökevény arccal. A versenyek prezentációja ugyanakkor egészen pofás, az egész a tévés közvetítéseket idézi. Lehet játszani a kamerákkal, de akár a kormány mögé pattanva is figyelemmel kísérhetjük a futamokat. Az alapbeállítás szerint valós időben vagyunk, ezt persze fel lehet pörgetni, gebasz esetén a rendszer automatikusan visszavesz a tempóból. A fontosabb történéseket lassítva is visszanézhetjük, ilyenkor az érintett csapatok reakcióját is bevágják, felugrálnak a helyükről vagy fogják a fejüket, éppen milyen szituba keveredett a pilótájuk.

Az interfész alapvetően rendezett, viszonylag egyszerűen megtalálható minden fontosabb funkció és információ, bár kétségtelen kicsit szokni kell a kiosztást. Karun Chandhok és David Croft kommentárja számomra amolyan langyos víz lett, bár annyira nem foglalkoztatott a mondanivalójuk, mert mindig volt valami amire fókuszálnom kellett. Igazán feltűnő hibákkal nem találkoztam (PS4 változat) a próbakörök alatt, bár a kiállások során a kocsi elótt tanyázó derék szakmunkáson minden alkalommal sikerült (szó szerint) keresztül hajtani.

Összegzés

Az F1 Manager 2022 egy alaposan átgondolt és jól összerakott menedzserjáték, biztató nyitány a jövőre nézve. Az infók szerint a britek öt évadra szerződtek, így bőven lesz lehetőségük csiszolgatni a programot, aminek talán egyetlen negatívuma, hogy irgalmatlan meredek tanulási görbével rendelkezik. Cserébe azonban egy a műfajhoz mérten szórakoztató alkotást kapunk, ami változatos képet fest a száguldó cirkusz mögött álló gépezetről.

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5