The Last Of Us Part I teszt – Lehet tökéletesebb a tökéletes?
Szerző: Game One Admin
2022.09.22.
A The Last of Us még 2013-ban jelent meg PlayStation 3-ra, majd egy évvel később modernizálva az új PlayStation konzolra is ellátogatott, így majdnem 10 évvel később, mikor újra kiadják mégjobban felújítva PlayStation 5-re, akkor elmondhatja magáról, hogy a Grand Theft Auto nyomába ért és a Naughty Dog zseniális alkotása is akkora tényező a játékiparban, hogy három konzolgenerációt képes volt lefedni. Ráadásul még egy PC kiadás is érkezőben.
A PC-s kiadásokkal kapcsolatosan pedig egyre nyitottabb a Sony, folyamatosan portolja exkluzív alkotásait személyi számítógépekre, hogy minél nagyobb közönséget érhessenek el játékaik. Egy ilyen kiadás kapcsán, pedig nem ártott alaposan gatyába rázni egy évtized távlatában. Az sem elhanyagolható tényező, hogy már egy folytatás is tovább emelte a tétet minden téren, így akkor igyekeztek az ott eszközölt változtatások egy részét az újra kiadott, Part 1 utótaggal kiegészült első részbe is implementálni. Megkapta a második rész által is használt grafikus motort és jóval látványosabb, részletesebb animációkat hoztak létre, ami nem véletlen, mert valahogy el kellett adni harmadszor is ugyanazt, az egyébként videojáték-ipari mesterműnek számító történetet.
A történet 2013-ban veszi kezdetét, mikor kirobban egy brutális világjárvány, a Cordyceps gombafaj megfertőzi az egész emberiséget, a gazdatesteket agresszív vadállatokká változtatva, ami még tovább gyorsítja a fertőzés terjedését. A texasi Austin külvárosában ismerhetjük meg főszereplőinket, Joel kislányával, Sarah-val és testvérével Tommyval kényszerül menekülni a káoszban, de súlyos veszteségekkel és az élet kegyetlensége által megtépázva kényszerülnek küzdeni a túlélésért. Húsz évvel később folytatjuk Joel történetét, aki a szétszabdalt világ romjain próbál emberi életet élni csempészként a Massachusetts állambeli Boston északi részén.
Társa Tess, akivel egy elrabolt fegyverszállítmányt próbálnak visszaszerezni, ami a Fireflies csoport markaiban van. Joel kap egy ajánlatot, hogy visszakapják a fegyvereket egy kis jutalommal megtoldva, ha leszállít egy csomagot a karanténzónán kívüli Fireflies rejtekhelyre. A probléma az, hogy a csempészárut úgy hívják, hogy Ellie, aki egy különleges tinédzser leányzó, hiszen birtokában lehet a fertőzés ellenszerének. Innentől kezdve pedig a játékipar egyik legfantasztikusabb, érzelemdúsabb és izgalmasabb kalandja veszi kezdetét.
Korszakalkotó road movie
A Naughty Dog csapata korábban már csúcsra járatta az Indiana Jones szerű humoros, felfedezős akció-kalandozást, így a The Last of Us-al megpróbáltak más vizekre evezni. Egy sokkal morózusabb, lelkizősebb, posztapokaliptikusabb világban játszódó kalandot álmodtak meg, ahol a gyönyörű tájak barangolászása és a gerillaharcok helyett a túlélés gyötrelmes pillanataival kell megküzdenünk, úgy, hogy a kilátástalanság érzése állandóan ott liheg a nyakunkban. Itt azt mesélik el, hogy miként öregszik valaki 20 év alatt 40-et az élet kegyetlensége okán és miként talál ebben a rémes, életnek már közel sem nevezhető világban egy új barátra, miként élednek fel újra apai ösztönei egy középkorú, igencsak B oldalt pörgető harcosban, aki a jég hátán is képes megélni. A Naughty Dog csapata úgy tudja ezt átadni videojáték formában, hogy rajtuk kívül nem sok más stúdió képes erre.
Játékmenet tekintetében a fedezékrendszeres akciózás, olyan elemekkel bővült az Unchartedhoz képest, mint a lopakodás és az eszközkészítés lehetősége. Mivel ebben a világban a lőszerkészlet is hatalmas kincsnek számít, így leginkább a becserkészés és csöndes eliminálás a biztos fegyverünk. Mind az emberi, mind pedig a mutáns lények alap egységeivel szemben jól használható, de érdemes taktikai megoldásként a folytonos kutatás és gyűjtögetés során megszerzett alapanyagokból a közelharci fegyvereinket feltuningolni, vagy Molotov-koktélokat, piszkos bombákat készíteni. Egy-egy üveg vagy tégla jó szolgálatot tehet a dögök egy helyre történő terelése során, amit egy perzselő koktéllal ünnepelhetünk meg. Az emberi frakciók ellen folytatott harcok hamarabb csapnak át tűzpárbajba, viszont itt is érdemes a készleteinkből tákolt meglepetésekkel zavart okozni az ellenség sorai között.
Remake vagy remaster?
Ahogy a menüben meghalljuk Gustavo Santaolalla jellegzetesen baljós zenei játékának első taktusait azonnal libabőr robban az igazi rajongóra. De a túlzott érzelgősség helyett lássuk pontosan milyen újdonságokkal érkezett PlayStation 5-re a The Last of Us Part I. Grafikai beállítások terén két opció áll rendelkezésünkre. Ha a minőség mellett tesszük le a voksunkat, akkor élvezhetjük nagyfelbontáson a cselekményt, de arra készüljünk, hogy a 4K-t csak 30 képkockával képes leképezni. Aki a teljesítmény híve, annak 1440p vagy dinamikus 4K jut a másodpercenkénti 60 képkocka mellé. Talán a 60 FPS-el járunk jobban, de mivel egészen megfontolt, lopakodós játékmenettel tudunk leginkább túlélni, így a 30 képkocka sem annyira zavaró. Továbbá a natív és a dinamikus 4K között sem akkora a különbség, hogy érdemes lenne eldobni 30 FPS-t.
Érdemes az összepárosított képeket megnézni az itt található képgalériánkban, mert egymás mellett az előző és az újgenerációs verzió jól prezentálja, hogy mekkorát változott a játék, mennyi melót is tettek bele valójában. Az új látványfokozó effektek sokkal kellemesebb atmoszférát teremtettek, nagyobb a látótávolság, több a részlet, újak és szebbek a textúrák, számos objektumot lecseréltek, átvariáltak, újra gondoltak. Rá se lehet ismerni a korábbi helyszínekre, annyival modernebbek, részletgazdagabbak lettek. A belső terek, szobabelsők kapcsán is igazítottak a Feng shuin. Számos helyen újra tervezték a berendezést, ahol korábban csak egy festmény lógott a falon, ott a Part I-ban már egy egész szekrénysor található. Új helységeket is kialakítottak, ha úgy kívánta meg, és a fény-árnyék hatások is parádéznak, na meg a részecske effekteket sem kell félteni. A lombkoronák és aljnövényzet élettel telibb, ráadásul jóval dúsabb lett, de nem ragadtatjuk el magunkat, ugyanis órák hosszat lehetne sorolni a finomításokat.
A mesterséges intelligencia is okosodott, mondjuk még nincs a második rész szintjén, de élvezetesebbek a csaták és a túlélés. A karaktermodelleket újakra cserélték, sokkal természetesebbek hőseink és az NPC-k, az ellenfelek pedig sokkal részletesebb animációk kíséretében próbálnak meg az életünkre törni. A munkapadoknál is tapasztalhatunk eddig nem látott mozdulatokat, ugyanis a fegyverfejlesztés számos animációval egészült ki. Az alapok megértéséhez lokalizációt is biztosít a Sony a magyar játékosok számára, egy korrekt feliratot rittyentettek. Az extrák között pedig kapcsolhatunk rendezői kommentárt, vagy megnézegethetjük az új festményeket és modelleket melyeket az összegyűjtött pontjainkból nyithatunk meg, valamint új ruhákat is feloldhatunk hőseinknek.
Extra funkciók bűvöletében
A Sony mérnökei és a Naughty Dog csapat komolyan ráfeküdt a kisegítő lehetőségekre, még a második részhez készített funkciókat is sikerült túlszárnyalni. Ahogy nemrég beszámoltunk róla, különösen nagy hangsúlyt fektettek a látás és hallás károsultak támogatására, így kapcsolhatunk narrációt az átvezetők alá, ami még a karakterek érzéseit is közvetíti, vagy a lopakodásunkat elősegítő ellenfél jelző rendszert is további zajokkal egészítették ki. Alternatív irányítási opciók mellett, nagyítással és további vizuális segédletekkel javíthatjuk az érzékelésünket, sőt még harci kisegítő lehetőségeket is biztosítanak a hátrányosabb helyzetű rajongóknak. A nehézség meghatározása is elképesztő módon paraméterezhető a hat előre beállított opciókon felül. Állítható a sebződésünk mértéke, a készleteink mennyisége, az ellenfelek tűzereje és pontossága, a szövetségeseink és társaink ügyessége, vagy a lopakodás során az ellenfelek érzékszerveinek érzékenysége.
Nyilván nem felejtkeztek meg a PlayStation 5-höz fejlesztett technológiák alkalmazásáról sem, azaz a 3D Audio és a DualSense nyújtotta új élmények beépítéséről sem. Előbbi esetében ég és föld a különbség a két verzió között, mindent visszaad hangban, például mikor Joel és Tess a maszkban beszélgetve veszik a levegőt, de ezek apró részletek, élménymorzsák, amire a robbanások, a dögök hörgései és a számtalan apró hangeffekt csak még jobban ráerősít. Olyan részletek másznak elő a Pulse 3D tolmácsolásában, mint a bogarak zümmögése, vagy esős időjárás esetén, mikor bemegyünk egy fedett helyre, akkor megváltozik az eső kopogása. Ezek többségét korábban nem is hallottuk, de mostantól elhelyezi térben a beszélő hangját és pozíciónkhoz viszonyítva hallhajuk a társaink beszédét, míg a játékmenet terén tetten érhető pozitívumok, hogy jobban be tudjuk tájolni az ellenfelek helyzetét, fel tudunk készülni az érkezésükre.
A DualSense kontroller esetében az adaptív ravaszok visszaadják, hogy milyen fegyvert használunk, már a célzás is más erőfeszítést igényel a felhasználótól egy pisztoly és egy puska esetében. Az íj használata során az általunk kifejtett erő függvénye, hogy milyen távolra tudunk lőni vagy mekkora sebzést okozunk. Élvezhetőbbé teszi a játékélményt, a harcoknak ezzel komolyabb jelentőséget tulajdonít, nagyobb súlya van egy-egy találatnak, a sebkötözés pedig a ravaszok felkeményedésével már nem annyira természetes cselekvés, mint régen volt. Jöjjön a haptikus visszacsatolás, ami félelmetes, hogy miket tud produkálni. Visszaadja a markunkban az időjárási körülményeket (eső, szél), a vízben való mozgást és fuldoklást, a kiosztott és bekapott pofonokat vagy találatokat, az üvegtörést és mennydörgést, de más rezgéseket tapasztalhatunk a robbanásokkor, az újratárazásnál, a QTE szakaszoknál, a hallgatózásnál és még az átvezetők történései alatt is. A DualSense funkciók bőségesen hozzáadnak a játékélményhez, szinte már a Returnalban tapasztalható minőségi szinten, bár ott azért jóval intenzívebb volt.
Ragi véleménye:
Immáron több mint 9 éve annak, hogy a testvérem megkért, hogy vegyek fel pár gameplay felvételt a Naughty Dog új játékából a The Last of Us-ból. Emlékszem nem sokkal azelőtt ismerkedtem meg az Uncharted szériával, úgyhogy epekedve vártam mit is tartogat számomra Joel és Ellie kalandja. Pár nappal később úgy tettem le a controllert, hogy ez volt életem legjobb videójáték élménye. Most 9 évvel később három – négy végigjátszás és a két évvel ezelőtti zseniális folytatást követően, a bátyám ismét megkért, hogy próbáljam ki a legújabb változatot, ami most már a harmadik konzolgenerációt éri meg és a stílusos The Last of Us Part1 elnevezést kapta! Eleinte szkeptikus voltam, amikor meghallottam hónapokkal ezelőtt a felújítás érkezését. Nem voltam biztos benne, hogy van-e egyáltalán létjogosultsága harmadjára is kiadni ezt a címet. Főleg azután, hogy kiderült egy PlayStation 5-ös teljesárú játékként akarják újra ráerőltetni a rajongókra, egy újabb konzolgeneráción lehúzva őket. Számomra ez a cím a nagybetűs VIDEÓJÁTÉK, ha mondjuk filmhez kellene hasonlítanom akkor a Remény Rabjai jutna eszembe, ha zenéhez akkor a Metallica …And Justice for All albuma, szóval nagyon nehéz objektívan értékelnem, és féltettem, hogy mi fog kikerekedni ebből az újrakiadásból. Ez több mint egy Remaster, de határozottan nem érzem Remake-nek, mert sem a helyszínek, sem a karakterek, sem a történet nem lett megváltoztatva (szerencsére), mint mondjuk a Mafia esetében, és Neil Druckmann (a játék írója és rendezője) is úgy fogalmaz, hogy ez az első rész Definitive Edition-je. A játék eleji dráma és pityergés pillanatai után (a face animationnek hála még érzelmesebb lett az a bizonyos jelenet) elsőre nem is éreztem annyira grandiózusnak a Part I-t.
Ezért elő is kaptam a remastert és akkor, amikor közvetlenül játszol a két változattal egymásután, akkor döbbensz rá valójában mekkora is a differencia a két változat között! (valahogy a Part2 közeli és az első rész régi szép emlékei miatt nem tűnik fel elsőre) Döbbenetes mekkora a különbség a helyszínek részletgazdagságában, az új arc animációk sokkal élethűbbé varázsolják a párbeszédeket (és természetesen a part2höz igazodva megváltoztatták a karakterek arcait is, pl nekem ez az Ellie sokkal jobban tetszik, mint az eredeti ami kicsit olyan Ellen vagyis Eliot Pages volt, de Tess is sokkal realisztikusabb lett szerintem), a fények és bevilágítások egészen elképesztő látványt tudnak előidézni, például a beszakadt mennyezeten keresztül beáradó fények zseniálisan festenek, de a tűz is sokkal valóságosabban van ábrázolva. De említhetném a víz visszatükröződését annak hullámzását, vagy a metró aluljáróban már nem a jellegzetes köd látható, hanem a második részből már jól ismert spóra szemecskék (részecskék vagy szemcsék vagy nem tudom mi az) áradata amivel számomra még hangulatosabb lett a játék. A lokalizáció nagyon hiányzott nekem a Legacy of Thieves collection esetén, de hálás köszönet a Sony magyarországnak, hogy most már a part2 után ez az epizód is megkapta a magyar feliratot, igaz vannak apró hibái, de annyi baj legyen. A playstation5 eszközei (dualsense, pulse 3D headset) most is élvezhetőbbé varázsolják a játékmenetet, engem leginkább a 3D hangzás nyűgözött le! A legjobb példa az első kattogók megjelenése a szétbombázott irodaházban... HÁTBORZONGATÓ élmény volt, sokkal élethűbb és félelmetesebb, mint az előző változatok (ps3as, remaster) esetén, a múzeumban a padló nyikorgásai, vagy a vaslépcsők jellegzetes zörejei ahogy rohanunk, vagy amikor arra lettem figyelmes, hogy tocsogva lépegetek és kiderült, hogy a vér az, ami a lelőtt ellenfélre lépésem miatt rátapadt a cipőmre egyszerűen lenyűgözött, vagy a nagy tűzharc közepette a mögöttünk lihegő Ellie, mind-mind zseniális és egyben leírhatatlan libabőrös élmények, tényleg aki tudja próbálja ki, mert megéri! Ezzel szemben a Dualsense picit kevésbé intenzív, mint mondjuk egy Returnal vagy Ratchet&Clank esetében, talán egy picivel többet ki lehetett volna hozni belőle, de abszolút hozzátesz a játékélményéhez, valahogy a lövéseinknek és a kötözésnek még nagyobb súlya van. Jó volt látni, hogy áthozták a második részből már jól ismert durva, véres és naturális harcokat, most már repülnek a fejek, kezek, sőt még olyat is tapasztaltam, hogy kúszott felém a láb nélküli rohanó, és azt is öröm volt tapasztalni, hogy most már itt is jelen vannak az ellenfelek könyörgései. (ha harc során már csak egyedül maradt, akkor könyörög, hogy ne öljük meg) A mesterséges intelligenciát is fejlesztették, valóban már nehéz szinten is próbálnak körbe keríteni az ellenfelek, de azért sajnos így is maradtak hibák főleg bajtársaink szoktak kicsit beragadni, útban lenni vagy megbolondulva rohangálni. A Naughty dog most sem hazudtolja meg magát, és olyan apró részleteket tett a játékba, mint a mérleg amire, ha ráállsz megmutatja Joel testsúlyát, de ha szétlövöd a labdát az sem fog elrepülni, hanem eldurranva szépen leereszt, betörhetőek az egyes üvegek, mint a part2ban, és most már célzáskor Joel is hátrahúzza a kakast, ahogy Ellie tette azt a második epizódban. Megjelentek a munkapadoknál a kettőben látott fegyverfejlesztési animációk (Joel csavarhúzót,reszelőt,fogót használva fejlesztgeti a fegyvereket), és véres lábnyomokat is húzhatunk magunk után, ameddig nem lépünk rá a szőnyegre, sőt egyesek kiderítették az egyik 3D modellből (amelyiken a katonák nézik Joel iratait), hogy mikor született Joel, az ilyen és ehhez hasonló picike részletek azok amik miatt számomra a Naughty Dog kimagaslik a játékipar fejlesztői közül! Tartalmát tekintve a Part1 egy kicsit kevesebb, mint az előző kiadások, mert kimaradt a Factions multiplayer játékmód ami valószínűleg a jövőre érkező különálló The Last of Us multiplayer játék miatt történt, viszont természetesen jelen van a Left Behind DLC és kaptunk két új játékmódot a sebességfutam módot ami lényegében egy speedrun mód, és itt is jelen van a kettőből már jól ismert permadeath mód, ahol már beállítható, hogy csak fejezeteket kelljen újra kezdenünk, és ne az egész játékot, ha elhaláloznánk. Az extrákban pedig olyan dolgokat nyithatunk meg, mint a látványtervek, modellgaléria, kinézetek (ruhák, hátizsák, fegyver megjelenések), rendelési módok, játékmenet módosítások, és podcastok. Nekem tetszett a ps5 menüjében elérhető súgó kártyák jelenléte, itt a különböző gyűjtögetni valók megtalálását és előrehaladásunkat segítő videókat találhatunk. Végül, de nem utolsó sorban le a kalappal a Naughty Dog előtt, mert iszonyatosan részletes kisegítő lehetőségeket biztosítottak, hogy a fogyatékkal élő játékosok is a lehető legjobb minőségben élvezhessék ez a remekművet.
Összegzés
Hát aki kételkedett a Part I létjogosultságáben (mint például a cikk írója), az bizony nem is tévedhetett volna nagyobbat, egyértelműen kötelező darab minden eddigi rajongó, új PS5 felhasználó és majdani PC játékos számára is. Egy zseniális alkotás, ami most már felzárkózott a Part II színvonalához és felejthetetlen élményeket fog kínálni mindazoknak, akik hajlandóak kicsit zsebbe nyúlni. Bár tartalmazza a Left Behind DLC-t is, de talán még ebben a formában is kicsit túlárazták, ugyanis teljes áron kínálják a felújított The Last of Us Part I-t. Akkor már egy igazi remakenek kellett volna lennie. Nem becsüljük alá a rengeteg változtatást és extra lehetőséget, modernizációt és kisegítő lehetőséget, de a jelenlegi igencsak árérzékeny időben talán érdemes lett volna inkább 20000 forint alatt tartani az árcédulát. Ennek ellenére a The Last of Us bizony ott van minden idők legjobb játékai között.
Pozitívumok
A Part II-ban tapasztalható részletesebb animációk (hasznos holmik táskába pakolása, fegyverfejlesztések)
Javított harcrendszer és élethűbb véres összecsapások
Rengeteg kisegítő lehetőség a fogyatékkal élők számára
Ez a honlap cookiekat használ annak érdekében, hogy a legjobb felhasználói élményben legyen része böngészés közben. A cookie információk a böngészőjében kerülnek tárolásra, és olyan funkciókat hajt végre, mint például felismeri Önt, amikor visszatér a weboldalunkra, vagy segít a csapatunknak annak megértésében, hogy a webhely mely részeit találta érdekesnek és hasznosnak.
A cookie-beállításokat a bal oldalon található fülek navigálásával szabhatja személyre.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.