High on Life teszt – Egy galaktikus trip, ahol az ember a cucc

Szerző: Game One Admin

2023.01.06.

Az FPS-ek iránti rajongás a videojáték kedvelők körében igencsak népszerű, ezen szórakoztató ipar egyik legmeghatározóbb zsánere, ami mindig élen járt a technikai fejlődések reprezentálásában. Ezúttal a Squanch Games egy őrületes elmebajt álmodott meg első személyben és nem akármilyen álom volt ez a részükről. Egy igazi drogmámoros veszedelem, amolyan Félelem és reszketés Las Vegasban fajta. Ezt a cuccot lehet be kellene tiltani, mert veszélyes a józan észre.

Alig három évvel ezelőtt, mikor a Squanch Games és annak alapítója Justin Roiland (Rick and Morty apukája) kiadták a szürreális sci-fi akció-platformert, a Trover Saves the Universe-t, már meg is volt a csapat és Justin következő ötlete. Egy olyan elsőszemélyű lövöldét álmodtak meg, melyben a fegyvereink igazi élőlények, ráadásul nem csak akcióznak, de folyamatosan kommunikálnak velünk, együtt élnek az eseményekkel és mindenre reflektálnak. Az egészet pedig egy elvont idegen univerzumba csomagolva zúdítják a nyakunkba.

A földünket megszállta egy aljasul rohadék idegen faj, ráadásul a G3 drogkartell rájött, hogy a humanoidokat rohadt jól lehet kábítószernek használni. Mielőtt még a számítógépes játék előtt tespedő hősünket is elpippantaná egy tróger idegen, összeállunk néhány Gatliani fegyverfaj képviselőjével, hogy móresre tanítsuk ezeket a gusztustalan férgeket. Fejvadászként 7 bounty-t kell teljesítenünk, azaz a G3 kartell hét gonosztevőjének kell a nyomára akadnunk és kivégeznünk őket a picsába.

A szintén elnyomott, kizsákmányolt Gatliani bionikus fegyverek közül elsőként Kenny és Knify csatlakozik hozzánk és maximálisan bosszú szomjasak. Knifyke, a közelharci pengénk alig várja, hogy megmártózzon az idegen belsőségekben, ennek pedig rendszeresen hangot is ad. A béka lényre emlékeztető Gus, a helyi shotgun szerepét tölti be, míg Sweezyt a Halo szériából vették kölcsön életre keltve, ugyanis kiköpött mása a robbanó kristályokat eregető Needlernek. Creature utolsók között csatlakozik, és a valaha létezett egyik legőrültebb mordály. Egy BFG-hez képest inkább kreatívabb, elvontabb, mint pusztítóbb, de a meglehetősen harcias kicsinyeit eregető lepény ügyesen használható fedezékek mögül, esetleg meglephetjük az ellenfeleket távolról beeregetve pár élesfogú csemegét, akik azonnal a célpont marcangolásának esnek.

Ez aztán a besza, behu

A vizuális humor és poénok mellett természetesen verbálisan is kegyetlen. Tele van videojátékos utalásokkal, ráadásul önmagának görbetükröt mutatva fegyvereink nem restelnek szemrehányóan felemlegetni egyes elemeket vagy momentumokat, hogy más játékokban is láthattunk már hasonlót. De a popkulturális utalások terén is erős, simán találhatunk valamilyen kedves momentumot kedvelt sorozatainkból, vagy azt vesszük észre, hogy egy szörnyike váratlanul elkezd az arcunkba twerkelni. Számos kisebb, alig 1-2 perces geget, vicces jelenetet írtak bele, mint a meghalni nem tudó, leszakadt lábakkal agonizáló plüssmackó.   

Humorára mondjuk vevőnek kell lenni, mert nem szaroztak az alkotók. Groteszk, beteg, szadista, kárörvendő, trágár, bunkó, primitív és még hosszan lehetne sorolni a jelzőket, de a már sorozatokban működő megoldások kétségtelen, hogy videojátékként is működnek, így simán megfogja találja a célközönségét, ráadásul mindenki számára egy üde színfoltot is jelenthet a kicsit pangó piacon. Másodlagos fegyverünktől, azaz a lasszóként is működő szadista Rambo késünktől simán mindenki dobni fog egy hátast, de, hogy a világok légköréből és az NPC-k hétköznapjaiból is lássunk egy példát, álljon itt egy részlet két idegen nézeteltérésének dialógusából.

Nagy sárga lény: Fuck you!

Kis sárga lény: Fuck you!

Nagy sárga lény: No, fuck you!

Kis sárga lény: Fuck you!

Nagy sárga lény: Fuck you!

Kis sárga lény: Eeah, Fuck you!

De, akad itt egy közúti baleset megvitatásának szintén izgalmas dialógusa is. Érdemes a High on Life minden szavára odafigyelni, mert sokat tesz az intellektus építése érdekében.

Rózsaszín lény: Hey! Both of you, shut the fuck up!

Zöld lény: I’m gonna fuckin’ kill you!

Kék lény: Eat my ass, shithead!

Rózsaszín lény: Move your fuckin’ car!

Zöld lény: Fuck you!

Kék lény: Why… ey… ey, fuck! Hey!

Zöld lény: I’ll kill YOU!

Kék lény: What’d you say? No, YOUR mother. No, You fuckin’ suck. YOU suck!

Előbb lövünk, aztán kérdezünk

A játékmenete egyfajta stíluskavalkád, mivel beszélő fegyvereink FPS-ként már kuriózumszámba mennek, azonban a játék a folyamatosan megszerzett fegyverek és képességek révén egyfajta metroidvania (a Jet-packet megvásárolva nagyobb távokra repülhetünk, de egy csizma segítségével a falakon is tudunk majd járni), mivel a korábbi helyszíneken újabb és újabb területek meglátogatását teszik lehetővé, ezzel folyamatosan motiválva a felfedezésre és a gyűjtögetésre. A játékban nagyobb jelentőséget kaptak a történetet előre mozdító párbeszédek, ahol többféle választási lehetőség áll rendelkezésre a dialógusok előre gördítésére, majd egy-egy nyomozásos szekvenciával megtoldva a kalandjátékos elemek is kicsit előtérbe kerülnek, így tényleg egy különleges, de működő és infantilisen szórakoztató stílusmasszát alkot a High on Life.

Ha pedig már a gyűjtögetést említettük, a ládákból szerzett lóvét kiegészítve a vérdíjakkal, elverhetjük a kufároknál, így folyamatosan fejleszthetjük fegyvereinket, meg persze a pajzsunkat és életerőnk mértékét is. A fegyvereken ezzel különböző módosításokat is végezhetünk, de ami sokkal fontosabb, hogy adottságait használhatjuk a puzzle platform részeknél, vagy a másodlagos képességeiket a harcokban, így Gus izzó penge szerű korongját bevághatjuk egy nagyobb tömegbe pusztítani, vagy egyes helyeken platformként beállíthatjuk a falba. Sweezy másodlagos támadása inkább a taktikai megoldásokat és harcokat teszi lehetővé, mivel időlassító buborékját használhatjuk a ventilátorokon való átjutáshoz, vagy az ellenfelek lelassításához és könnyű célponttá tevéséhez. Kenny az ellenfeleket magasba repítő robbanó masszát képes vetni, Creature pedig apró, de éles fogú csemetéivel képes elrejtett gépeket aktiváltatni.

Csótány irtás csótányokkal

A játékmenet platformozós, feladványos és fegyveres harci részei kifejezetten jól működnek, egy épkézláb gunplay-t raktak össze hozzá, ami hálás elvégre az egyes bossharcok során nem árt fürgének lenni. Egyébként a főellenfelek nem különösebben összetettek, nem jelentenek hardcore kihívást, egyszerűen csak le kell darálni őket, olykor saját fegyvereiket maguk ellen fordítva. Persze van pár jó húzás, mint a három tesó (Skrendel Bros), akik egy hatalmas döggé, egy Bro-Tronná is össze tudnak állni, míg a drogok hatása alatt Nipulont hajkurászni az egyik legidegesítőbb feladat volt. A ránk teleportáló kicsit önismétlődővé és unalmassá váló citromsárga overálos banda végig kísér minket a játékon, nem lett kellően változatos az ellenfél felhozatal. Az ellenfelek támadásait visszaverve pedig begyűjthetjük a Warp kristályokat és ezeket beválthatjuk Blortonnál, különböző érdekes vagy vicces Warp zone aktiváló lemezekre. Ezek megidéznek egy kisebb pályarészt, ami lehet humoros szitu vagy egy feladványra építő vízvezetékrendszer össze illesztése.

Színes, rajzfilmes vizuális dizájnjához tökéletesen megfelelő választás volt az Unreal Engine 4, ez a kombináció már sokszor bizonyult eredményesnek, inkább a pályatervezők voltak kicsit takarékon, nyilván egy scriptelt lineáris játékmenetet kapunk, amit platform részekkel, az elrejtett érdekességekkel és ládákkal próbáltak feldobni. Az animációk dicséretesek, tökéletesen illeszkednek ehhez a világhoz és a furcsa lényekhez, mint említettük a verbális humor mellett a fegyvereink és ellenfeleink is alaposan kiveszik a részüket már csak a külső megjelenésükkel, mozgásukkal is a szórakoztatásból. Szinkronszínészek listáján több nagy név is akad, Kenny-t maga Justin Roiland kelti életre, de a Nathan Drake-et is megszólaltató Nolan North mellett Hollywoodból Jack Black és Susan Sarandon is beugranak egy jópofa kis cameora.

Az elképesztő infantilizmus üdítően hatott 2022 karácsonyát megelőző hetekben, betalálnak a poénok és kifejezetten jól áll neki a prinyóság, hitelesen adja át, ami fogyaszthatóvá teszi. Ezáltal pedig inkább csak egy „kifinomult” humorú réteghez szól, a Rick and Morty, a South Park vagy a Family Guy rajongói kellemes kikapcsolódásként fognak eltölteni vele bő féltucat órát. Az csapat dizájnere úgy jellemezte a High on Life-ot, mintha a Blade Runnert kereszteznénk a Muppet Show-val, mely kijelentés többé kevésbé meg is állja a helyét. Ez pedig egy Rick and Morty részként lehet, hogy tetemes időintervallumnak minősülne, de mint videojáték roppant kevés és a plusz tartalmak hiányában tiszavirág életű projekt lesz.

Összegzés

Csináltak egy jópofa, elvont, eredeti ötletekkel megáldott, kegyetlenül beteg FPS-t, amit csak egy pár órás történet erejéig terveztek meg. Egy egymenetes kampány játék lett és semmivel sem próbáltak ennél többet gondolni bele. Nincs végjáték, lefut az utolsó boss harc után a stáblista és végeztünk. Nyilván vissza tudunk menni a korábbi pályákra még ládákat hajtani, vagy gyűjtögetni a Warp kristályokat, hogy az elmaradt Warp Disc-eket még lenyomjuk, de minek? Kár, hogy nem kapunk plusz játéklehetőséget, pedig nagyon kellett volna egy erős New Game+ opció, mert így befejezetlennek tűnik (mondjuk elérhető egy titkos befejezés is). Érdemes a Jet-pack megvásárlása után meglátogatni a legtöbb helyszínt egy kis gyűjtögetésre, és feltápolni magunkat fejlesztésekkel a helyi boltosnál. Fontos lett volna a plusz tartalom (mondjuk ezekkel a fegyverekkel egy kompetitív multi?), hogy az egyes gyengébben muzsikáló elemek és a rövid játékidő mellett javítottak volna az ár / érték arányon. Game Pass címként egy tökéletes darab és bizony a Microsoft is jól járt vele.

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5