Amnesia: The Bunker teszt – Klausztrofóbok meneküljetek

Szerző: Game One Admin

2023.08.09.

A Fictional Games teremtette Amnesia széria a gigantikus fosatásaival azonnal beírta magát a videojátékok horror listájának történelemkönyvébe. A svéd malmői csapat már 2007-ben megalapozta a borzongást a Penumbra trillógia elindításával és azóta is fokozatosan formálja a műfajt játéksok millióira hozva a frászt. Legutóbbi Amnesia: Rebirth sivatagi barlangos túlélése is tudta tartani a hatásos és élvezetes színvonalat, de kérdés, hogy három évnyi fejlesztés elég-e ahhoz, hogy ne váljon középszerű futószallag termékké az Amnesia?

A válasz vegyes. Igen is, meg nem is. A bunkeres túlélés hozza, amit kell és tartja a színvonalat, de ezt úgy tudja csak elérni, hogy számos elemet átemel elődeiből és ezzel kicsit spórolás szagúvá válik. De kezdjuk Henri Clementel, aki az első világháborúban francia katonaként harcol a nácik ellen 1916-ban. Hősünk barátja, Augustin Lambert keresésére indul, akit súlyosan sérülten meg is talál, de egy váratlan tüzérségi támadás őt is csúnyán elintézi. Eszméletlenségből térünk magunkhoz és már indulhat is a rejtélyek feltárása, elvégre nem tudjuk, hogy mi lett barátunkkal, hogyan kerültünk a bunkerba és miféle ocsmány szörnyeteg terrorizálta az itt meghúzódó katonákat.

A szörny kifejezetten a sötétet szereti, így megpróbáljuk mindig működésben tartani a generátort üzemanyag kannák felkutatásával. Az első percekben végzett kutatásaink eredményeként pedig megtudjuk, hogy az itt állomásozó tisztek menekülés közben berobbantották az egyetlen kijáratot (feláldozva pár katonát és ezzel próbálták bezárni a szörnyet), így jó lenne egy kis dinamitot találni, hogy kimenekülhessünk ebből a pokolból. Érdemes figyelni az első percekben, hogy milyen alap megoldásokkal dolgozik a rendszer, ugyanis, ha később nem jut eszünkbe, hogy bizonyos zárt faajtókat be is törhetünk egy nehéz tárgyal, akkor nagyon durván elakadhatunk. Tartsuk szemmel a sérüléseink mértékét is és mihamarabb csillapítani a vérzéseket, ugyanis jobban kiszimatolnak a veszélyes dögök, ha testnedveinkben ázunk.

Halálos menedék

A képernyő előtti játékos is ázhat a testnedveiben, ugyanis a nyomasztó barlangrendszer csapdái, patkányai és a halálos szörnye rendesen ránk fogják hozni a frászt. Az első néhány óra zsigeri feszültséggel telik, feltéve, ha van hajlandóságunk komolyan venni a játékot. Az a brutális valóság, hogy egy műfajidegen tesztelő akár szét is alázhatná a bunkeres rettegést, ugyanis sokszor prinyó elemekből építkezik, viszont zseniálisan teszi azt. Maximális hatásfokkal is csak megfelelúő körülmények között képes teljesíteni, így a felhasználó részéről is szükség van egy kis együttműködésre. Egy jó fülhallgatóval, megfelelően sötét atmoszférát teremtve a fogyasztás helyszínén, simán instant rettegés eszenciaként tud működni.

Azonban úgy két óra után rohamosan veszít a kezdeti varázsából, fárasztónak és idegesítőnek fogjuk találni az állandó rohangálást, ahogy tucatszámra loholunk vissza újratölteni a generátort, hogy legyen egy kis világításunk a kutatáshoz. A rettegés fokozásának érdekében a fejelsztőknek meg kellett hozni néhány keményebb döntést is, ami miatt kicsit sutának, GYP-snek tűnhet a The Bunker. Harcrendszer és gunplay körülbelül nincs is, mert csak időnyerésre, a szörny megfékezésére használhatunk fegyvert vagy gránátot, a patkányok elég nagyokat képesek harapni és az is igencsak kiábrándító, hogy ha időben bebújunk egy asztal alá, akkor nem vesz észre minket a bestia még egyetlen centiméterről sem. Az is megmosolyogtató, hogy egyik kezünkben világítunk a lámpával, a másikban szorongatjuk a pisztolyt és közben még tudunk cipelni egy méretes kőtömböt is Jedi erővel levitáltatva.

A játékmenetet illetően a korábbi rész történetközpontúbb megközelítése helyett, itt most az akcióra fektették a hangsúlyt. Szó szernt, mert a Rebirth-höz képest, már jóval kevesebb mesélős bejátszást tolnak az arcunkba, ritkábban gyűjthetünk be valamilyen információval szolgáló dokumentumot, levelet vagy fényképet, ellenben az ellobbanó puskapor mennyisége megugrott. A széria életében először a Bunker behozta a fegyvereket az eszközkészletünkbe, ami valahol érthető a világháborús korszak révén. Persze nem az új DOOM játékokkal akarnak versenyezni, itt egy-egy töltényt tehetünk zsebre és a szörnyet sem tudjuk lelőni, csak taktikai szempontból lassíthatjuk, elijeszthetjük. Pisztolyunk mellé robbanó vagy gáz gránáttal ügyeskedhetünk, az üres üvegeket és rongyokat egy kis üzemanyag feláldozásával hasznos Molotov-koktéllá kraftolhatjuk össze, vagy egy fadarabra tekert rongyot fákjának használhatunk.

Nem baj, ha amnéziásak vagyunk

Sok elemét átemelte a Rebirthből, mind vizuálisan, mind játékmenetben, mind pedig rendezésben, dramaturgiailag, így leginkább azoknak fog komolyabb újdonsággal szolgálni, akik először találkoznak Amnesia játékkal vagy a széria indulásakor találkoztak vele legutóbb. A tárgyak gyűjtögetése és azok használata, most is egy ugyanolyan szűkös inventory-ban zajlik, de egy központi ládában tudunk tárolni hasznos alapanyagokat, ami megintcsak fokozza a rohangálás mértékét. A bunker központi része a tiszti részleget fedi le néhány folyosóval kiegészülve, ahonnan később megnyitható pályaszakaszok érhetők el, mint a börtön, a katonák szállása, a karbantartók részlege és a fegyvertár. Ezúttal kisebb játszóterünk lesz, nem annyira változatos a környezet és az atmoszféra, de legalább hatásos. Persze vizuálisan nem egy generációs etalon, nem a Frictional Games diktálja a színvonal legfelsőbb szintjét, de jól néz ki a fény-árnyék játék, harapni lehet a sötétséget, sokat fogunk szinte vakon szerencsétlenkedni, elvégre a dinamós felhúzós lámpánk zaja felfedi a tartózkodási helyünket.

A vakoskodó szűkölős kutakodás során szinte már meg is felejtkezünk arról, hogy háborús körülmények között egy bunkerban küzdünk a túlélésért, de jól időzítve egy külső detonáció megrázza a földet és jelzi, hogy dúlnak még a harcok a föld felszínén is. Olykor a pályatervezők kivezetnek a vér áztatta battlefieldre is, mikor realizáljuk egy pillboxba felmászva, hogy az élesen hallatszódó csapódások bizony egy távolban minket kergető mesterlövész becsapódó lövedékei azonnal fedezékbe ugrasztanak. Miután néhányszor szemtől szemben találkoztunk a lénnyel, később már nem lesz különösebben érdekes és félni sem fogunk tőle olyan mértékben, ritka fantáziátlan egy lényt raktak össze. A végjátékra, ami egyébként 5-6 óra magasságában trónol, már nagyon elfárad a szörnyünk és a helyszín is agyonnyomott szűkösségével, de a legnagyobb baj, hogy a katarzis elmarad még a kétféle befejezés ellenére is.

Összegzés

A Friction Games még mindig ért a klausztrofóbiások kifingatásához. A The Bunker maximálisan kimeríti, amire a címéből lehet következtetni. A szűk folyosókon a sötétben szaladgálni a szörny elől egészen hátborzongató tud lenni, amire a ritka mentési lehetőségével is erősen rá tud játszani. Sok az átemelt modell és megoldás, arról nem is beszélve, hogy a végére kicsit erőtlenné válik, de míg szemtől szembe kerülünk a szörnnyel, addig legalább fél tucat kellemesen borzongató órában lehet részünk. A procedurális játék generálás jót tehet az újrajátszásnak, feltéve, ha markánsan lenne jelen, ugyanis az, hogy néhány tárgyat máshol találunk meg, az annyira nem csigázza fel az embert. Inkább csak jól hangzó funkció, mint az is, hogy az Xbox Game Pass tulajdonosok a megjelenéskor meg is kapták a bunkerezős mókát. Ott mindenképpen megéri rámozdulni, de a tízezer forint alatti árcédulája is egészen barátságos.

Pozitívumok

Negatívumok

0 %
Szerkesztőnk értékelése

Oszd meg a cikket barátaiddal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Értékelj:

5/5