A brit fejlesztő Traveller’s Tales-nek köszönhetően már 2005-ben elkezdődött a nagy filmes franchise-ok LEGO-s videójáték adaptációinak áradata. Kezdve PlayStation 2-n a Csillagok Háborúja első három részével, aztán az Indiana Jones és Batman játékokkal, majd ez folytatódott a számunkra nagyon kedves Xbox 360-as időket idéző Harry Potter epizódokkal. Később még tiszteletüket tették a Karib-tenger kalózai és a Gyűrűk Ura hobbitjai, valamint a MARVEL szuperhősei, sőt még a Jurassic Park dínói is felbukkantak a kockákkal teli képernyőkön.
Jelenlegi tesztünk alanya igaz nem egy filmes adaptáció, de a 2017-ben megjelenő Horizon Zero Dawn akkora siker lett globálisan, hogy azóta már folytatást is kapott, valamint készülőben van a harmadik és egyben záró epizód is. A Horizon univerzum kapott egy VR címet is a Call of the Mountain személyében, sőt nemrég még úgy volt, hogy egy filmsorozat is elkészülhet Aloy-ék jövőbeli poszt-apokaliptikus történetéből, de ezt sajnos azóta törölték. A nagy sikerre való tekintettel a LEGO már kiadott egy Tallneck készletet, még 2022 májusában, szóval egyáltalán nem volt nagy meglepetés, amikor nagyjából öt hónappal ezelőtt a Sony bejelentette a Lego Horizon Adventures érkezését, amit a Guerrilla a szintén brit Studio Gobo-val kiegészülve alkotott meg. A Lego Horizon Adventures a Zero Dawn tömörített és egyben gyermekbarát változatát hozza el, a régi LEGO játékokból már jól megszokott kissé abszurd humorral fűszerezve. A történetben ugyanúgy Rost neveli fel Aloy-t, de például a rátermettséget bebizonyító próba (The Proving) itt nem lesz látható, viszont Rost ugyanúgy távozik (játék elején co-opban játszható karakter), csak kissé másként, mert a történet végéig megmarad narrátornak.
Négy fejezetre van bontva, a nagyjából 8-10 órát felölelő történet, amely négy különböző helyszínt és feladatot takar. Először meg kell találnunk a szektások által elrabolt kis Nora falu Anya Szíve (Mother’s Heart) lakóit a Szent földeken. Ha kiszabadítjuk őket akkor Varl és Teersa is játszható karakterekké válnak, de később Erend is csatlakozik majd a csapathoz, valamint Sylens is erősíti az osztagot, de ő sajnos nem válik játszható karakterré. Anya Szívében egy hologramos üzenet formájában Elisabet elmondja Aloy-nak, hogy a gonosz “Eltemetett árnyék” ellen egy spéci fegyvert kell elkészíteni, amihez három fémvirágot kell megtalálnunk (Hómormogás-hegységbe antenna javítással egy Robajpofa bendőjében, az Ékszer-esőerdőben egy Fűrészfoggal törhetünk utat az egyik felé, míg Naphullta-sivatagában egy “csodafegyverrel” kell a gonosz Eltemetett árnyékot megfingatni). Magyarán a történet alapjai megmaradtak, de lényegében a végkifejlethez való eljutás teljesen másképpen fog lezajlani, mint az eredeti műben. A szinkrongárda nagyrészt megmaradt a régi, most is Ashly Burch hozza Aloy-t, JB Blanc Rost-ot, John MacMillan Varl-t, és John Hopkins Erendet, de ezúttal Teersa és Sylens, valamint Helis hangját más színészek kölcsönzik.
LEGOdivatúbb megoldások?
A Horizon Adventures egy izometrikus nézetű elsősorban az akcióra koncentráló, apró kalandozós platformozós részekkel színesített akció-kaland játék. A pályák 95%-ban lineáris felépítésűek, nagyon ritka esetekben van lehetőségünk két irány között választani (általában a hosszúnyak és kemence részeknél). A pályák elején mindig egy kis kalandozós résszel kezdünk, ahol ládákat nyitogathatunk ki, összeomlott építményeket javíthatunk meg, de tojásokat is dobálhatunk bütykökért cserében. A bütykök számítanak itt a fizető eszköznek, amiket fejlesztésekre és kozmetikai cuccokra költhetünk el Anya Szívében. Ezután mindig egy kisebb aréna következik, ahol több hullámban X számú robotot vagy szektást kell likvidálnunk.
Minden karakter egyedi fegyverrel rendelkezik. Aloy az íj nagymestere, Erend a kalapáccsal csapkod, Teersa bombákat dobál, míg Varl a lándzsával operál. Minden karakter a fegyverének megfelelő ritka típusokat is beszerezhet. Ezeket vagy a pálya felénél található árus ládáiban lelhetjük föl, vagy olykor ellenfelek leverése után is bezsákolhatjuk őket. Ezek lehetnek tüzes, fagyos, áramos, valamint minden karakter két speciálisabb változattal is rendelkezik. Kis hőseinkkel tudunk röviden gyorsan nyomkodva is lőni, de nyomvatarva távolsági lövéseket is leadhatunk. Aloy egyszerre akár több nyílvesszőt is kilőhet ezekkel a speckó íjakkal, Erend óriáskalapácsa állandóan növekedik és hatalmasat tud vele sebezni. Teersa olykor cápákat eregethet, Varl pedig akár bumerángként is képes használni a lándzsáját. Ezek a ritka fegyverek (R1 fegyverváltás) viszont csak bizonyos számban használhatóak. A pályák végén pedig, mindig egy nagyobb ellenfelet kell legyőznünk, amiért egy arany kocka lesz a jutalmunk.
A harcok során mindig a kötélpályákról csúszúnk le a fűbe és a fókuszunk lenyomásával (L1) felmérhetjük, hogy merre tartózkodnak az ellenfelek, valamint merre találhatóak a veszélyes pályaelemek. A Zero Dawnból már jól ismert elemi erők (tűz, fagy, romlás, áram) természetesen most is nagy szerepet játszanak a harcok során, lefagyaszthatjuk a vízben álló ellenfeleket, meggyújthatjuk őket egy robbanóhordóval, de akár még környezeti elemeket is felhasználhatunk a siker érdekében (feldöntve egy sziklaoszlopot vagy dárdákba vezetve az ellenfeleket). A szektásokat pedig szimplán fel is kaphatjuk és kihajíthatjuk őket az arénából.
Kockáztatva szép az élet
A ritka fegyverek mellett különböző kütyüket is felhasználhatunk a robotok ellen (kör). Tíz féle nagyon változatos kütyüarzenál áll a rendelkezésünkre, amik használata sors fordító is lehet, főleg a magasabb nehézségi szinteken. Használhatjuk a páncéljáró pajzsát, amivel visszapattinthatjuk a lövedékeket, bevethetünk egy drónt, ami különböző elemi hatásokkal durran az ellenfelek képébe. Ezek között találhatjuk meg a Zero Dawnból jól ismert drótvetőt is, amiket szétdobálhatunk az aréna bármely pontján, de akár még egy hotdog árust is megidézhetünk, aki random irányba bombákat hajigál. Lehívhatunk egy csalit, hogy az ellent átverve egy kicsit megpihenjünk, a robbanóbakancssal duplát ugorva felgyújthatjuk az ellent, de van még téglaleválasztó is, amivel lecsaphatjuk a gyenge pontokat, és még egy a dodge-ot kiváltó rush boots-ot is beszerezhetünk.
Kicsit talán érthetetlen, hogy az időlassítás, a kötélvető és a csúzli valamiért kimaradtak a repertoárból. A kütyük is csak bizonyos számú alkalommal használhatóak, ugyanúgy mint a ritka fegyverek esetében. Az arénákon mindig találhatunk pár bogyós bokrot, melyek az életerő feltöltődéséért felelnek. Az ellenfeleket tekintve a történet előrehaladása során egyre nehezebb és nehezebb típusok várnak ránk, és egy-két kivételtől eltekintve (glinthawk, rockbreaker, stormbird) igazából minden fontosabb robot szerepel a Horizon Adventures-ben.
Kicsit dühítő tud lenni, hogyha közel megyünk a drótkötélpályához, akkor automatikusan lecsúszúnk rajta és már nem tudunk visszamenni. Másik hasonló agyrém, hogyha egy aréna során elhalálozunk akkor az előtte összegyűjtött dolgokat újra és újra be kell gyűjtenünk, különben otthagynánk őket. Vannak bizonyos pályarészek, amelyeken Hosszúnyakkal is találkozhatunk, itt inkább csak pár szektás ólálkodik, és jobban az ugribugri platformozós részeké a főszerep. Természetesen a robotokat gyártó kemencékbe is lemehetünk, ahol mozgó platformer részekkel is szembe találjuk majd magunkat, valamint nagyobb boss csatákat is megvívhatunk, többek között a Robajpofával is itt fogunk összecsapni.
A legnagyobb rákfenéje a Horizon Adventures-nek, hogy hiába a színes fegyver és kütyü, valamint ellenfél felhozatal, egy idő után azért az állandó harc repetitívvé válik. Az arénákat megszakító rövid ugrálós gyűjtögetős részek elértéktelenednek, ugynis csak minimális puzzle elemeket készítettek hozzájuk (például a tűz felé célozva egy távoli bozótot betudunk gyújtani). Tartalmilag ez így kissé karcsúnak érződik, főleg egy ilyen magas árazású játék esetén.
Kockás Aloy kockáknak
A központi HUB-nak tekinthető Anya Szívében számos dolgunk akadhat, ha éppen nem a robotokat mészároljuk a vadonban. A Világanyafánál például fejleszthetjük a négy fős legénységünket. A harcok során, ha gyenge pontokat távolítunk el a robotokról vagy szimplán levadásszuk őket, akkor tapasztalati pontokat kapunk. Karaktereink összesen 20 szinten keresztül fejlődhetnek, és olyan passzív bónuszokat szerezhetnek be, mint például az extra szív (összesen 8 szerezhető), a fegyverek sebzésének növekedése, vagy a környezeti támadásokkal szembeni ellenállás s (ez automatikus, ahogy szinteket lépünk).
Fejlesztéskor mind a négy karaktert egyszerre tudjuk erősíteni a bütykökkel. Random kütyüvel vagy ritka fegyverrel kezdhetjük a pályát, ha gyenge pontokat távolítunk el akkor magasabb TP-t kapjunk, esetleg növelhetjük az ellenfeleink lángolásának vagy megfagyásának idejét, de akár növelhetjük a bokrokon növő, életet adó bogyók számát is. 16 különböző fejlesztés áll a rendelkezésünkre, amiknek a többsége három szinten keresztül fejleszthető (úgyhogy érdemes a bütyköket gyűjteni).
Teb szabó barátunknál teljesen egyedivé varázsolhatjuk karaktereinket. Az egyedi ruha opciónál a fejen kívül, minden részletet megadhatunk, kezdve a fejfedővel, kiegészítővel (hátizsák, nyakkendő stb.), a köpenyen át, a törzsig és lábakig. Ha nem szeretnénk ilyen loadoutokat csinálni, akkor pedig számos rucira verhetjük el az összegyűjtött bütykeinket, amik nem csupán a Horizon Zero Dawn világában megtalálható ruhákból, hanem más LEGO franchiseok szettjeiből állhatnak (LEGO City, Ninjago, vagy a vidámparkos Amusement).
A ruhákon túl testreszabhatjuk Anya Szíve zónáit és telkeit, valamint a zónákon belül számos ponton építhetünk dekorációkat is. A telkek megvásárlásához is arany kockákra lesz szükségünk, és megadhatjuk a kisebb-nagyobb telkek tetejét, udvarát, alapzatát, valamint a kunyhójának a színét. Építhetünk ide céllövöldét, fánkboltot, diszkót, akadálypályát számtalan huncutságot, amelyekkel akár interakcióba is léphetünk, ezzel vicces jeleneteket megidézve. A zóna testreszabása során csupán a miliő és az épületek színét adhatjuk meg.
Felvehetünk mellékküldetéseket is a “Közösségi munkák” táblánál, ahol negyven különböző kisebb-nagyobb falusi kérést kell teljesítenünk. Olyan feladatokat kell itt elvégeznünk, mint például egy kemence teljesítése kék szkafanderben, helyezzünk el három vurstli kelléket a faluban, vagy győzzünk le húsz szektást Soná-nak öltözve stb. Ezeket aranykockákból tudjuk aktiválni, és arany kockákat is kapunk érte jutalmul, ami ugye a ruhák és a falu testreszabási lehetőségeihez szükségesek.
Ha teljesítettünk egy történet fejezetet, akkor csúcsvadász gép vadászatokat oldhatunk fel, amik lényegében “csak” egy erősebb és több ellenfélből álló kihívás sorozatot jelentenek. Ezekért piros csúcsvadász kockákat szerezhetünk be, ha egy területen az összeset megszerezzük, akkor megnyithatjuk az Expedíciót, ami a szabad játékot jelenti. Ez azért fontos, mert a vadászatok során nem tudunk TP-t szerezni, és ha szeretnénk kiplatinázni a játékot, akkor bizony szükség lesz az expedíció játékmódra, hogy minden karakterünkkel eltudjuk érni a 20-as maximális szintet (kicsit elkeserítő volt, hogy ennyit ér a piros kocka, azt hittem valami állat outfitet vagy valamit meg lehet vele nyitni, nem csak az expedíciót…).
Jelen generációs LEGOsodás?
A Horizon Adventures két grafikai opcióval rendelkezik PlayStation 5 konzolokon, és Unreal Engine 5-s motort használ. A legósított miliő egyszerűen zseniálisan mutat, úgy képzeljük el, mint a Lego Worlds-ben, tényleg minden legó darabokból van felépítve legyen szó a vízről, a tűzről, vagy a talajról. Nagyon jól festenek a romos épületekkel tarkított havas, dzsungeles, homokos és erdős régiók. Az élethűség módban magasabb felbontású textúrák, részletesebb árnyékok és fény vár a játékosokra 30 FPS mellett, míg a teljesítmény módban csökkentett vizuális effektusok mellett 60 FPS-es képfrissítési értéket kapunk.
Az eseményekben dús harcok miatt nem érdemes a képkockaszám kárára a szebb megjelenést választani, mert amúgy sincsen óriási különbség a két opció között. Gyermekünkkel vagy esetleg a haverokkal lehetőségünk nyílik a multiplayerre is , hiszen a lokális mellett az online kooperatív játékmód is megtalálható a játékban, viszont a cross-play lehetőség Nintendo Switch vagy PC játékosokkal ezúttal elmaradt. Ha társunk esetleg túl messzire kóricál akkor automatikusan visszatér mellénk, valamint ha egyikünk feldobná a pacskert akkor esély van egymás feltámasztására. A Dualsense irányító haptikus visszacsatolási lehetőségei valamilyen szinten ki lettek aknázva, de nem fogunk hátast dobni tőle, de kellően immerzív.
Viszont az adaptív ravaszok és a hangszóró, valamint a Tempest 3D nyújtotta hangzási lehetőségek kihasználatlanul maradtak. Számos kisegítő lehetőség lapul a játékban, beállítható az állandó futás, a célzásmód (pontos, támogatott, automatikus), a feliratok nagysága és háttere, a színkorrekció erőssége a színtévesztő játékosok számára. A párbeszédek során válthatunk a “várj a sor után” és az automatikus lehetőség között (esetleg aki lassabban olvas a párbeszédek során lépegethet mondatonként), de még akár a HUD méretét is skálázhatjuk vagy a második játékos kezelőfelületét is megszabhatjuk.
A játékmenet öt nehézségi szinttel rendelkezik (történet, felderítő, kalandozó, gépvadász, hős), ha egyedül játszunk és szeretnénk egy kis kihívást a csetepaték során, akkor mindenképpen a HŐS szintet érdemes választani. Ha pedig gyengébbek vagyunk, akkor segítségként beállíthatunk sebezhetetlenséget, fókuszunk használatakor, hogy mit jelezzen (pályaveszélyek, interaktív objektumok megjelenése) számunkra, de akár az akadályok sebességét is csökkenthetjük a platformer részeknél vagy az újjáélesztés teljes életerőn opciót is beállíthatjuk. Az optimalizáltságot tekintve jelesre vizsgázott a Horizon Adventures, hiszen egy-két ellenfél elakadásán kívül a nagyjából húsz óra alatt, csupán egyetlen egyszer fagyott ki a játék, pedig a harcok során rengeteg robbanás, lövedék jelenik meg a képernyőn.
A játék teszteléséhez a letöltőkódot a Sony PlayStation magyarországi részlege biztosította.
Összegzés
A Lego Horizon Adventures nem egy tökéletes alkotás, de mégis valahogy minket jobban beszippantott Aloy-ék legósított sztorija, mint a több, mint két évvel ezelőtt megjelent The Skywalker Saga. A harcok remekül sikerültek a sokrétű kütyüknek és fegyvereknek, valamint a folyamatosan változó ellenségeknek köszönhetően. A hangulat pazar, a látványvilág egyszerűen gyönyörű, és még a magyar felirat is frappánsra sikeredett. Viszont a nagyjából 8-10 órás történet után sajnos elfárad a Horizon Adventures, és a kevéske tartalom miatt, kissé repetitívvé válik a robotok levadászása. Talán egy picivel barátibb árazás (jelenleg a PS store-ban 26000 Ft) több játékoshoz eljuttatná Aloyék kockás kalandját, mert egyébként egy remek hétvégi program lett a Lego Horizon, ami nem csak az elvakult Horizon rajongóknak vagy a kisgyermekes szülőknek, de a 30-as éveiket taposó játékosoknak is bátran ajánlott. Reméljük a kasszáknál jól szerepel majd a Horizon Adventures, mert szívesen látnánk a folytatáson túl, akár egy God of War, Uncharted, Ghost of Tsushima, vagy egy Marvel’s Spider-Man ihlette Studio Gobo által kreált világot is.
Pozitívumok
Lenyűgözően festő teljesen "LEGOsított" világ
Nagyszerű harcok a különleges kütyük és fegyverarzenál miatt
Remek szinkron és bájos hangulat
Negatívumok
Ezuttal picit karcsúnak érződik tartalmilag
Kissé túlárazott és még cross-play lehetőséget sem kapunk
Ez a honlap cookiekat használ annak érdekében, hogy a legjobb felhasználói élményben legyen része böngészés közben. A cookie információk a böngészőjében kerülnek tárolásra, és olyan funkciókat hajt végre, mint például felismeri Önt, amikor visszatér a weboldalunkra, vagy segít a csapatunknak annak megértésében, hogy a webhely mely részeit találta érdekesnek és hasznosnak.
A cookie-beállításokat a bal oldalon található fülek navigálásával szabhatja személyre.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.