Az év legjobb kalandjátéka (2021) – Színes nyomok vezetnek a csúcsra
Szerző: R4bbit
2022.01.04.
Megidézve a hátunk mögött hagyott év első felét, elég szegényes kínálatba botlunk, szerencsére az esztendő második etapja már hozott néhány olyan címet, amiért érdemes volt beizzítani a számítógépeket vagy konzolokat. A globális virnyák helyzet a játékfejlesztésre is rányomta bélyegét, rengeteg volt a csúszás az előre nem tervezhető akadályok miatt. Kaptunk néhány átiratot, a stúdiók pár régebbi adósságot is törlesztettek, új fejezettel bővültek kedvenc sorozataink és persze a független stúdióktól is kaptunk néhány kedves, elgondolkodtató vagy éppen formabontó alkotást.
Meglepően érdekes volt a Last Stop című kaland, amely három különböző történetszálat fogott össze, de játékként sajnos egyáltalán nem működött. Az orosz folklórra támasztották a Black Book címet viselő, szerepjátékos elemekkel megtűzdelt kalandot, míg a Road 96 szépirodalmi művekből inspirálódott. Kifejezetten jól sikerült a Lake című keserédes kisvárosi dráma, ahogy Francis Vendetti (The Artful Escape) zenés utazását is kedvenceink közé jegyeztük fel. A White Owls stúdió újfent egy szórakoztatóan bizarr, misztikus történettel jelentkezett, aminek egyik negatívuma az irritálóan lassú játékmenet volt és látványon is lehetett volna még polírozni. Elkészült egy újabb Doctor Who-játék, az okkultizmus és boszorkányság kellemes elegyét kínálta a Saint Kotar, amely egy ponton sajnos nagyon félrecsúszott. A Runaway és a Yesterday kalandokat jegyző Pendulo Studios Alfred Hitchcock klasszikusát gyúrta át… a Vertigo egy autóbalesetet elszenvedő író kálváriáját mutatta be.
Luis Antonio két évvel ezelőtt kezdett bele az egyedi koncepciót villantó kalandjátékba, amely kifejezetten ígéretes alkotásnak tűnt, azonban az elvárásainknak csupán részben tudott megfelelni. A tizenkét perces etapokra osztott, felső nézetes kalandjáték a szűkös eszköztár és behatárolt játéktér ellenére is tartogatott néhány emlékezetes pillanatot, a nyomozás egy idő után fullasztóan monoton önismétlésbe fullad. A játék végig felnőttként kezelt bennünket, oktató rész nincs, kizárólag magunkra számíthattunk, szerencsére a továbbjutáshoz szükséges feladványok sosem generáltak frusztráló érzést. A karaktereket megszólaltató színészek (Daisy Ridley, James McAvoy és Willem Defoe) végig ripacskodás nélkül hozták a rájuk bízott szerepeket, a látvány inkább stílusosként jellemezhető, egyedül az animációk minősége rongálta az összképet.
4. Sam & Max Beyond Time and Space Remastered (Skunkape/Skunkape)
Az egykori Telltale-veteránokat sorakoztató Skunkape úgy döntött, ideje gatyába rázni a Sam&Max kalandjátékokat. A Save the World alcímet viselő epizód felújítása kifejezetten pofásra és szórakoztatóra sikerült, így tárt karokkal vártuk a folytatást, ami az elmúlt év utolsó hónapjában érkezett meg. A történet persze nem változott, így az eredeti felvonás ismeretében a kaland talán kevésbé hatott újszerűnek, azonban a felújítás minőségére ezúttal sem lehetett panasz. Átrajzolt textúrák, finomabb világítás és árnyékok jellemzik a játékot, javult a kamera kezelése és a hangokat, illetve zenéket is újrakeverték. Az alkotók ügyesen találták meg az arany középutat, pont annyit változtattak amennyi szükséges volt, így az újrakevert változat a rajongókat és újoncokat is képes volt megszólítani.
3. The Dark Pictures Anthology: House of Ashes (Supermassive Games/Namco Bandai)
A Supermassive Games nem keveset vállalt, amikor elhatározta, hogy antológiát készít a horror műfaj kelléktárát felhasználva. Az alkotók a harmadik felvonással újabb irányt vettek és az ún. exploration-horror stílusjegyeit próbálták játékos formában feltálalni. A készítők újító szándéka azonban egy kicsit visszafelé sült el, a karaktereket nehéz volt megkedvelni és a játékmenetet érintő módosítások sem működtek minden esetben. A sztori felemás lett, a csoki olvasztó hangulat viszont ezúttal is megvolt, ahogy a mélységben való bolyongás érzelmi és fizikális hatásait is sikerült ügyesen megjeleníteni. Az állóképekkel szemben a látvány mozgás közben már kevésbé volt ütős, némely karakter még a szörnyeknél is durvábban festett egyes helyzetekben és bizony a szinkron sem sikerült olyan jól, mint előzetesen reméltük. Az antológia harmadik darabja a szélsőségek között mozog, lehet szeretni és nagyon utálni, elsősorban azoknak készült, akik szeretik a filmes eszközöket alkalmazó játékokat.
2. Life Is Strange: True Colors (Deck Nine/Square Enix)
Bár a Deck Nine kifejezetten szép munkát végzett a Life is Strange előzményével, maradtak bennünk kétségek a stúdióval kapcsolatban. Amikor a DontNod dobni kényszerült a hírnevét megalapozó szériát elsősorban az volt a kérdés az amcsik képesek lesznek-e minőségi folytatást készíteni. Szerencsére az aggodalom alaptalan volt, ugyanis Alex Chen sztorija kifejezetten jól sikerült. A legújabb epizódban az alkotók újfent nem tértek ki a húzósabb témák elől, bár kétségtelen óvatosabban adagolták a misztikumot. A játék esztétikája igazodott a korábbi felvonásokhoz, azonban a pasztell helyett ezúttal sokkal élénkebb színvilággal találkozhattunk. Bár a történet végéhez közeledve a lendület alább hagyott és a párbeszédek minősége sem volt mindig egyenletes, a hibákkal együtt egy jól felépített és alaposan kidolgozott kalandot kaptunk, amire hosszú ideig szívesen emlékszünk vissza.
1. Sherlock Holmes: Chapter One (Frogwares/Frogwares)
A Sherlock Holmes specialistának számító Frogwares öt évet kotlott az újabb kalandon, amely részben a The Devil’s Daughter alcímet viselő epizód vegyes fogadtatásának köszönhető, részben pedig a globális járványhelyzet következménye volt. A Chapter One egyik újdonságát a szabadon bejárható mediterrán sziget szolgáltatta, ahol húszas évei derekán tartó ifjú Holmes szárnypróbálgatásainak lehettünk részesei. A ködös Albiont hátrahagyva színpompás és szórakoztató kalandot kaptunk, s ugyan az új felvonás nem lett tökéletes, simán helyet bérelt magának az utóbbi idők legjobb kalandjátékai között. Listánkon elég nagy verseny folyt az első helyért, végül a nyitott világból eredő masszívabb játékidő billentette Holmes felé a mérleg nyelvét, ráadásul a beígért extra tartalmak miatt az alkotás élettartama is hosszabbnak ígérkezik, így szerkesztőségünk döntése szerint az év legjobb kalandjátékának az ifjú detektív eredettörténetét választottuk.
Ez a honlap cookiekat használ annak érdekében, hogy a legjobb felhasználói élményben legyen része böngészés közben. A cookie információk a böngészőjében kerülnek tárolásra, és olyan funkciókat hajt végre, mint például felismeri Önt, amikor visszatér a weboldalunkra, vagy segít a csapatunknak annak megértésében, hogy a webhely mely részeit találta érdekesnek és hasznosnak.
A cookie-beállításokat a bal oldalon található fülek navigálásával szabhatja személyre.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.